Home » Hebben » Welke cadeaus krijgen mensen graag?
Hebben

Welke cadeaus krijgen mensen graag?

cadeau, kado, tips

Vijf tips gebaseerd op onderzoek naar het geven van cadeaus:

  • Geef mensen wat ze vragen. Een heel simpel advies om mee te beginnen: als er concrete informatie beschikbaar is over de wensen van de ander, gebruik die dan ook. Vaak denken mensen dat ze creatief moeten zijn en zelf een passend cadeau voor iemand moeten vinden. Ze negeren dus de verlanglijst van de ontvanger. Maar mensen zijn in de regel juist meer blij met de cadeaus van hun verlanglijst dan met door gevers zelf bedachte cadeaus.
  • Projecteer er rustig op los. De voorkeuren van vrienden zijn heel goed te voorspellen door gewoon uit te gaan van uw eigen voorkeuren. De Belgische onderzoekers Lerouge en Warlop hebben laten zien dat mensen de voorkeuren van vreemden best goed kunnen inschatten door middel van projectie. Bij hun eigen partner gaan mensen juist minder projecteren en wordt hun inschatting van de voorkeuren slechter. Blijf dus vooral dicht bij uzelf.
  • Geef gerust hetzelfde cadeau aan verschillende mensen. Als u een cadeau hebt gevonden dat Pietje heel leuk vind, geef het dan ook aan Jantje. Ook hier staat het motief om creatief te zijn mensen vaak in de weg om het beste cadeau te vinden. In hun studie vonden onderzoekers Steffel en Le Boeuf (2006) dat mensen geneigd zijn om twee verschillende cadeaus te kopen als zij voor twee mensen tegelijk cadeaus kopen. Dit leidt er snel toe dat niet het leukste cadeau wordt gekozen, maar juist twee cadeaus die vooral verschillend zijn. Dit gebeurt zelfs als Pietje en Jantje elkaar niet kennen en de kans dus heel klein is dat ze hun cadeaus gaan bespreken. Het is daarom beter om het idee los te laten om zo creatief mogelijk te willen overkomen.
  • Geef een belevenis. Mensen geven over het algemeen materiële cadeaus, terwijl onderzoek laat zien dat mensen blijer worden van belevenissen (Goodman & Lim, 2015). Kies dus voor de gezamenlijke high-tea in plaats van de theepot.
  • Geef iets nuttigs. Terwijl gevers vaak denken dat een luxe artikel meer wordt gewaardeerd, waarderen ontvangers nuttige artikelen juist meer. Bijvoorbeeld bij de keuze tussen een nieuw woordenboek met 30.000 woorden of een tweedehands woordenboek met 55.000 woorden. Hier kiest de meerderheid van de gevers het nieuwe woordenboek terwijl de meerderheid van de ontvangers de voorkeur geeft aan het omvangrijkere, tweedehands woordenboek (Teigen, Olsen, & Solås, 2005).

Bron: The Inquisitive Mind

Trefwoord

Nieuwsbrief ontvangen?

Blijf op de hoogte van de laatste Upside berichten.


Advertentie

  • Taifun NL 300x250