Home » Weten » Zoveel anders zijn ze niet, de millennials
Weten

Zoveel anders zijn ze niet, de millennials

design, tas

De generatie die tussen 1980 en 1995 geboren is, de millennials, zou echt een heel andere lifestyle hebben dan de generaties voor hen. Volgens veel onderzoeken hecht deze generatie minder aan materiële welvaart dan voorgaande generaties. Meer feesten en maximale vrijheid, ook in relaties. De macro-economische gevolgen zijn zichtbaar. Zo doet de reisbranche het erg goed, maar warenhuizen, bijvoorbeeld hebben het daardoor lastiger.

Inhaalslag

Maar de vraag is of dit blijvende veranderingen zijn. Millennials zouden minder om bezit geven, zo werd enkele jaren geleden vaak gezegd. Maar de millennials van toen, de 30-plussers van nu, zijn bezig met een inhaalslag en er komen steeds meer vraagtekens bij die aanname.

Want hoe ouder millennials worden, hoe meer ze dezelfde zaken aanschaffen als voorgaande generaties. Uit recent Amerikaans onderzoek blijkt dat mensen tussen 18 en 34 inmiddels de grootste groep huizenkopers in de VS zijn. Huizenbezit blijkt toch niet zo achterhaald. En volgens gegevens van verkoopsite Autotrader zijn millennials een belangrijke aanjager van de snelle groei van SUV-verkopen, zo meldt persbureau Bloomberg.

Relatief

In Nederland bezitten millennials weliswaar minder koopwoningen dan de vorige generatie. Maar in juni nuanceerde statistiekbureau CBS die verschillen: ‘In de crisis was er een daling in bijna elke leeftijdscategorie. Maar sinds het einde van de crisis zijn ouderen bezig aan een inhaalslag: ze kopen meer woningen dan ze vóór de kredietcrisis deden.’ Het aantal twintigers en dertigers dat een huis koopt loopt ook weer op, maar iets minder snel: het bevindt zich nu op hetzelfde niveau als voor de crisis. Millennials kopen dus niet per se minder huizen, maar oudere generaties kopen er nu méér.

Designerhandtassen

De sectoren en producten die het moeilijk hebben als gevolg van de leefstijl van jongeren:

  • Warenhuizen
 – Jongeren kopen hun kleding graag bij goedkope ketens en de rest van hun geld liever uit aan restaurants en reizen.
  • Servetten – 
Millennials verkiezen toiletpapier boven servetten, schrijft de Amerikaanse krant WashingtonPost. Ook blijkt uit een onderzoek van het dagblad dat 56%t van de millennials nu en dan servetten koopt, terwijl 86% dikwijls keukenrol koopt. Ook eten millennials vaker buitenshuis dan de generaties voor hen.
  • Cornflakes – 
Havermout, kwark, fruit, dat is wat een moderne millennial eet met het ontbijt, niet die ouderwetse cornflakes. De verkoop van cornflakes is tussen 2009 en 2014 met vijf procent gedaald.
  • Golf – 
De golfindustrie is ingestort. Dat heeft er voornamelijk mee te maken dat jongeren het helemaal niets aan vinden. Ze doen liever aan sporten die zorgen voor een strak lijf.
  • Motoren – 
Millennials spenderen minder aan spullen. Ze kopen veel minder vaak een eigen auto en ook een motor vinden ze niet interessant. Wereldwijd zakte de verkoop van het bekende merk Harley-Davidson in 2016 met 1,6%.
  • Huizen
 – Jongeren beginnen steeds later aan een huwelijk en kinderen. Ze hebben dus ook nog niet zo snel een koophuis nodig en blijven het liefst zo lang mogelijk in een klein appartement in het centrum van de stad wonen.
  • Yoghurt
 – De verkoop van (vetarme) yoghurt is met 8,5% gedaald in 2016. Kwark of magere vruchtenyoghurt zijn populairder. Eetpatronen met weinig vetten waren vooral hip in de jaren 80 en 90.
  • Zeep – 
De verkoop van stukken zeep daalde in 2014 met 2,2%, terwijl andere badproducten steeds meer verkopen, zo stelt researchbureau Mintel. Heel wat Amerikaanse consumenten zouden menen dat een stuk zeep na gebruik geïnfecteerd zijn met bacteriën. In de leeftijdscategorie van 18 tot 21 jaar houdt 60% van de consumenten dat idee aan, bij de 65-plussers is dat slechts 31%. Nu er zoiets is als vloeibare zeep begrijp je eigenlijk niet dat er nog een blok zeep wordt gemaakt.
  • Diamanten – 
Millennials trouwen minder vaak en als ze al trouwen kiezen ze voor een modernere ring zonder de traditionele diamant.
  • Wasverzachter – 
Volgens The Wall Street Journal is de verkoop van wasverzachter tussen 2008 en 2015 met 15% gedaald. Jongeren weten niet eens meer waar het voor nodig is. Het zou bovendien slecht zijn voor je kleding.
  • Designerhandtassen
 – De meeste millennials zijn niet geïnteresseerd in peperdure, exclusieve handtassen van merken als Michael Kors en Louis Vuitton. Vaak kan je deze nu met grote kortingen op de kop tikken.
  • Olie
 – ‘Millennials hervormen het familieleven grondig’, meent marketeer Jeff Fromm in het zakentijdschrift Forbes. ‘Ze trouwen steeds later en krijgen steeds minder kinderen. Daarom hebben ze niet dezelfde soort huizen nodig als de vorige generaties en verbruiken ze dus ook minder olie.’

Nieuwsbrief ontvangen?

Blijf op de hoogte van de laatste Upside berichten.


Advertentie

  • Taifun NL 300x250