Hebben

Tips voor de keuze van een mobiel abonnement

mobiel

Kiest u voor sim-only, een abonnement met telefoon of bent u goedkoper uit met prepaid? En hoe groot moet de bundel zijn?
Een aantal adviezen:

Abonnement of prepaid

Een abonnement is interessant als u meer dan 30 minuten per maand belt of meer dan 30 sms’jes per maand verstuurt of bijna iedere dag internet gebruikt op uw telefoon.
Bij een abonnement wordt uw tegoed automatisch bijgeschreven zonder dat u hier omkijken naar hebt. Maar kijk goed naar de voorwaarden om onnodige kosten aan het einde van de maand te voorkomen.

Kies voor prepaid als u zelf niet veel belt, maar vooral gebeld wordt. Prepaid bellen is interessant als u minder dan 30 minuten per maand belt of sms’t en onverwachte kosten wilt voorkomen. Met prepaid kunt u niet meer bellen als uw tegoed op is, maar u dan nog wel gebeld worden. Internetten kunt u dan het beste via wifi of hotspots doen om kosten voor mobiel internet te voorkomen.

Abonnement met telefoon of sim-only

Bij een abonnement met telefoon betaalt u eenmalig en/of per maand een bedrag. Als u kiest voor afbetalen, dan sluit u een lening. Als het leenbedrag voor de telefoon €250 of meer is vraagt een provider vooraf naar uw inkomen en vaste lasten om te beoordelen of u de telefoon wel af kunt betalen. Als u dat niet kunt, kan hij uw aanvraag weigeren. Bovendien wordt de lening geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Dat kan weer gevolgen hebben voor bijvoorbeeld de hoogte van het hypotheekbedrag.
Kiest u toch voor afbetalen en wilt u een BKR registratie voorkomen? Zorg dan dat de toestelbijdrage maximaal €10 per maand is bij een 2-jarig contract of maximaal €20 per maand bij een 1- jarig contract. De rest van de aanschaf betaalt u dan in 1 keer.

Bij een sim-only abonnement krijgt u geen telefoon en bent u over het algemeen veel voordeliger uit. Loopt uw contract af en bent u nog tevreden met uw toestel? Laat hetabonnement dan niet doorlopen en stap over naar een goedkopere sim-only.

Het meest voordelige abonnement kiest u door de volgende stappen:

  1. Maak een goede schatting van uw verbruik
  2. Maak een schatting van uw bel-, sms- en dataverbruik voor u een abonnement afsluit. Bekijk hiervoor uw recente facturen of gebruik de belstatus-app van de provider. Probeer ook in te schatten of uw verbruik de komende tijd gaat veranderen.
  3. Als u veel gebruik maakt van wifi, dan kunt u vaak een 2 tot 3 keer kleinere databundel afsluiten. Installeer een datateller op uw telefoon om inzicht te krijgen in het aantal verbruikte MB’s.
    Let op dat u bij een abonnement niet te hoog instapt. Opschalen is meestal geen probleem, verlagen soms wel.

Niet alle voorwaarden zijn even vriendelijk voor uw portemonnee. Buitenbundeltarieven en de manier van gesprekken afronden kunnen soms voor onverwacht hoge kosten zorgen.

Providers als KPN, Telfort, Vodafone en Ziggo (VodafoneZiggo) maken veel reclame voor totaalpakketten voor Internet, vast bellen en tv met daarbij een mobiel abonnement (quad play). Het kan voordelig zijn om alles bij 1 provider af te nemen. U kunt gemakkelijk weer van uw mobiele abonnement af, terwijl het voor de andere apparaten doorloopt.

Nieuwsbrief ontvangen?

Blijf op de hoogte van de laatste Upside berichten.


Advertentie

  • Cadeauwinkel