Voelen Weten

Voedingssupplementen wel of niet?

voeding, voedingssupplement, vitamine, eetpatroon

Gewoon gezond en gevarieerd eten is voldoende. Of toch niet? Drogisterijen en keukenkastjes staan er vol mee, met voedingssupplementen. Multivitamines, visolie, cranberry-capsules, calcium, kalium, selenium, antioxidanten en ga zo maar door. Gemakkelijk ook, zo’n pilletje, poedertje of drankje. Baat het niet dan schaadt het niet, zeggen we tegen onszelf (en anderen). Een mooie aanvulling op onze dagelijkse voeding. Hebben we ze nodig om gezond oud te worden? De waarheid is eenvoudig en minder eenvoudig tegelijk.

Dat is in elk geval wel wat de producenten van deze producten ons willen doen geloven. We zijn gevoelig voor de boodschap dat we goed voor ons lichaam moeten zorgen, bang dat we anders tekortkomen of ziek worden.

Specifieke groepen

De meeste mensen hebben geen voedingssupplementen nodig, want ze krijgen al voldoende voedingsstoffen binnen door gevarieerd te eten. Alleen speciale groepen die extra voedingsstoffen nodig hebben, zoals zwangere vrouwen (foliumzuur en vitamine D), jonge kinderen (vitamine D) en ouderen (vitamine D) hebben duidelijk baat bij gebruik van voedingssupplementen.Veganisten wordt aangeraden om extra vitamine B12 te slikken.. Vrouwen tussen de 50 en 70 jaar wordt aangeraden om 10 microgram te dag te slikken en vrouwen en mannen vanaf 70 jaar 20 mg.

Daarnaast zijn er ouderen die weinig en/of eenzijdig eten waarvoor aanvulling met een multivitamine- of mineralensupplement wenselijk kan zijn, maar waarvoor geen officieel advies bestaat. Voor deze groepen is het vooral belangrijk om hun leefstijl te verbeteren en eetpatroon aan te passen.

Bewegen & gezond eten

‘Er zijn in principe nauwelijks supplementen die je als gezonde 50+’er écht nodig hebt,’ zegt Lisette de Groot, hoogleraar Voeding van de Oudere Mens bij de afdeling Humane Voeding van Wageningen Universiteit. Ze doet samen met een team van zo’n twintig wetenschappers onderzoek naar de gezondheidseffecten van voeding, voedingssupplementen, beweging en krachttraining bij oudere mensen. Daarbij kijkt ze in het bijzonder naar spieren, botten en hersenen.

Uit haar onderzoek blijkt dat je al een heel eind komt als je ‘gewoon’ gezond eet volgens de Schijf van Vijf (te vinden op Voedingscentrum.nl) en beweegt volgens de Nederlandse beweegnorm: dagelijks een half uur ‘matig intensief’. ‘Matig intensief’ betekent fietsen, wandelen, tuinieren of stofzuigen.

Van de 55- tot 65-jarigen voldoet 71% aan de beweegnorm, van de 65+’ers ongeveer de helft (onderzoek uit 2014). Wat voeding betreft zijn de scores een stuk ongunstiger. Slechts 2% van de Nederlanders eet de aanbevolen hoeveelheid van 250 gram groente per dag; vrijwel iedereen eet niet meer dan de helft.

Fruit zouden we ook twee keer zoveel moeten eten dan we doen, tenminste 2 stuks per dag. Verder eten Nederlanders gemiddeld maar één keer per twee weken (vette) vis; dat zou één keer per week moeten zijn.

Schadelijk

Er is geen goede reden om meer vitamines te slikken dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Van sommige vitamines of mineralen kan teveel bij langdurig gebruik zelfs schadelijk zijn. Dat geldt met name voor vitamine A, D, en vitamine B6, maar ook voor mineralen/spoorelementen zoals calcium, magnesium, zink, koper, jodium en selenium. Voedingssupplementen met hoge doseringen antioxidanten kunnen het risico op kanker vergroten. Bij te hoge concentraties antioxidanten in het lichaam kunnen ongewenste, zogenaamde pro-oxidant-effecten optreden het omgekeerde effect dus. Bij hart- en vaatziekten blijkt het gebruik van supplementen met antioxidanten geen positief, maar ook geen negatief effect te hebben op het ziekterisico.

Van veel andere stoffen die in supplementen kunnen zitten zoals bioactieve stoffen, is de veilige dosis vaak niet bekend. Supplementen die bij de drogist of apotheek, of in supermarkten worden verkocht worden gecontroleerd en zijn bij normaal gebruik veilig. Er zijn echter ook voedingssupplementen te koop bijvoorbeeld via internet, waarin, ongewenste stoffen of stoffen in te hoge doseringen kunnen voorkomen.

Lees meer: advies voedingssupplementen

Onbeperkt Tijdschriften lezen

Nieuwsbrief ontvangen?

Blijf op de hoogte van de laatste Upside berichten.


Advertentie

  • Cadeauwinkel
  • Samoon NL 300x250