Voelen

Naakt slapen – 5 slaaptips

slaap, ritueel
Dat we voldoende moeten slapen om goed te functioneren en gezond te blijven, dat weten we zo langzamerhand wel. Soms is dat echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een paar avonden laat naar bed, teveel beeldschermen en andere slechte slaapgewoonten maken de 8-uurnorm een lastig bereikbaar ideaal. Op hogere leeftijd heb je niet per se minder slaap nodig dan toen je jong was. Wel verandert de slaapkwaliteit met de jaren. We slapen vaak lichter, de tijd die we in diepe slaap doorbrengen neemt steeds meer af naarmate we ouder worden. We worden ‘s nachts vaker wakker, waardoor we minder lang aan één stuk slapen. Daardoor brengen we in totaal meer tijd wakker in bed door. Ook worden we gevoeliger voor omgevingsgeluiden en andere verstoringen. Daarom een aantal praktische tips om beter te slapen en ‘s morgens weer fris en uitgerust de dag uit bed te springen.

1. Beweeg
Doe geen workout in minder dan 3 uur voor het slapengaan. Dit stimuleert het zenuwstelsel, waardoor slapen lastiger wordt. Een avondwandeling is wel een perfecte manier om de geest te ontkoppelen alle dagelijkse muizenissen. Zet de telefoon uit, bepaal uw eigen tempo en geniet van de geluiden (of de stilte) van de avond. Uw voetstappen helpen om uw brein naar de ruststand te schakelen.

2. Ontwikkel een plezierige routine
Wanneer we overdag een bepaalde, bekende route nemen, doen we dat haast op de automatische piloot. Dat kan ook opgaan voor een slaapritueel, of dat nu ingewikkeld of juist eenvoudig is. Het maakt niet zoveel uit wat u doet, door het patroon elke avond te herhalen geeft u uw brein het sein dat het tijd is om te gaan slapen.

Laat naar bed gaan is gerelateerd aan hardnekkige patronen van negatief denken. Voortdurend laat naar bed gaan is dan ook een no-go als u uw dromen, zowel ‘s nachts als overdag, een positieve draai wilt geven.

3. Kies de goede slaaphouding
Slaap bij voorkeur op uw zij. Rugslapers kunnen problemen ondervinden met snurken, omdat de zwaartekracht de tong achter in de keel doet zakken. Deze houding is niet goed voor mensen die last hebben van apneu. Slapen op de buik wordt wel gezien als de slechtst mogelijke slaaphouding. Het kan lage rugpijn veroorzaken door druk op de rugwervels. Probeer – eventueel met gebruik van kussens – uw lichaam te trainen de goede houding aan te nemen.

4. Vermijd cafeïne en alcohol
Het is geen geheim dat cafeïne het lastig maakt in slaap te vallen. Cafeïne zit niet alleen in koffie, maar ook in thee, chocolade en sommige andere producten. En hoewel alcohol je juist heel snel in slaap doet vallen, heeft het een negatief effect op de slaapkwaliteit. Drink bij voorkeur binnen 2 uur voor het slapengaan niet

5. Zorg voor de optimale omstandigheden
Hoewel je gemakkelijker in slaap valt wanneer je lekker warm bent, is de ideale temperatuur in de slaapkamer rond de 18°C, al verschilt dat iets van persoon tot persoon. Als de kamer te warm of te koud is kan dat uw slaapritme ernstig verstoren. Als het menselijk lichaam het in de nacht te warm heeft zal het gaan zweten. Dit vergroot de kans op nachtmerries. Om dezelfde reden kunt u beter naakt slapen. De lichaamstemperatuur daalt zodra u in slaap valt en stijgt naar aanloop van het einde van de nacht. Door het ’s nachts dragen van kleding kan dit natuurlijke ritme verstoord worden.
Zorg ook voor een donkere kamer, hoe donkerder, hoe beter. Schakel alle lichtbronnen uit of draag een slaapmasker. Dat geldt ook voor geluid, hoe stiller, hoe beter.

 

(Advertentie)
 Wonen algemeen

Onbeperkt Tijdschriften lezen

1 reactie

Klik hier om een reactie/tip toe te voegen

Nieuwsbrief ontvangen?

Blijf op de hoogte van de laatste Upside berichten.


Advertentie

  • Cadeauwinkel
  • Samoon NL 300x250