Doen

Gezond? Dat dacht je maar

slippers, gezond, ongezond, mythe, schadelijk
Als je iets maar vaak genoeg herhaalt, ga je het vanzelf geloven… We raken gemakkelijk gewend aan allerlei gewoonten waarvan we denken dat ze nuttig en gezond zijn, maar die in feite eerder nutteloos zijn en soms zelfs regelrecht schadelijk. Een overzicht:

Naspoelen
De gewoonte om de mond te spoelen na het tandenpoetsen lijkt heel natuurlijk, maar wordt door tandartsen wel bekritiseerd. Tijdens het tandenpoetsen, raken ze bedekt met een beschermend laagje fluoride. Door uw mond met water te spoelen, verdwijnt het laagje weer. Om het positieve effect van tandenpoetsen te behouden, kunt u eventueel spoelen met alcoholvrije oplossingen.

sport, hardlopen

Hardlopen op een loopband
Een loopband is een van de meest populaire trainingstoestellen waarmee u teveel aan calorieën te lijf kunt. Langdurig lopen op een loopband kan echter schadelijk zijn voor uw gewrichten. Om dit te vermijden, is het aan te bevelen om een ​​aantal spierversterkende krachtoefeningen toe te voegen. Dit helpt niet alleen om gewicht te verliezen, maar ook om de spieren fit te houden.

Siesta
Een middagslaapje klinkt lekker en gezond. Sommige wetenschappers menen echter dat het kan leiden tot hartziekten. Daar komt bij dat teveel slaap een negatieve invloed heeft op het geheugen en andere cognitieve functies.

Antibacteriële zeep
Commercials hebben ons doen geloven dat alleen antiseptische en antibacteriële zeep ons kunnen beschermen tegen ziekten. Frequent gebruik van deze producten kan echter leiden tot nieuwe en sterkere ziektekiemen. Gewone zeep is even goed voor dagelijks gebruik als de antibacteriële variant.

Preventief medisch onderzoek
Jaarlijks medisch onderzoek gericht op het controleren van uw gezondheid zijn in feite nutteloos (en meestal duur). De principes van klinisch onderzoek zeggen dat het beter is voor patiënten om te worden onderzocht volgens hun leeftijdsgroep en de ziekten die gemeenschappelijk zijn voor die leeftijden.

pillen, medicijnen

Vitaminen
We weten dat vitamines essentieel zijn voor ons lichaam en dat tekorten daaraan ongunstige reacties kunnen geven. Niet iedereen weet dat het in sommige gevallen gevaarlijk is om extra vitaminen in de vormen van bijvoorbeeld pillen of druppels te nemen. Vooral degenen die het slikken van vitamines combineren met een slechte voedings- en leefstijl lopen bijna de helft meer risico dan degenen die geen vitaminen innemen. Raadpleeg daarom eerst een arts voordat u aan supplementen begint.

Vetarm/suikervrij
Producenten van dieetproducten proberen ons te overtuigen dat ze minder calorieën bevatten en dus minder schadelijk zijn voor onze gezondheid. Volgens wetenschappers kan echter zelfs een dagelijks blikje diet-coke uiteindelijk leiden tot hartziekten, stijging van de bloeddruk en zelfs tot gewichtstoename.

vet, gewicht, afvallen, gezondheid

Te dun
Het is niet ‘hoe slanker, hoe beter. Mensen die veel eten, maar weinig aankomen kunnen zelfs vet opslaan rond hun hart en in hun lever, waardoor ernstige ziekten kunnen ontstaan.
Een dun persoon heeft ook een hogere kans om in de winter een verkoudheid op te lopen. En, volgens de resultaten van meer dan honderd onderzoeksprojecten, hebben (te) dunne mensen hetzelfde sterfterisico als mensen met een beetje extra gewicht.

Elke dag poetsen
Het schoonmaken van uw huis is een heel goede gewoonte. Hetzelfde kan echter niet gezegd worden over het gebruik van wasmiddelen en schoonmaakmiddelen. Huishoudelijke schoonmaakmiddelen bevatten veel chemische ingrediënten die oogirritaties, hoofdpijn en ademhalingsziekten kunnen veroorzaken.

Slippers als ‘vakantie voor de voeten’
Veel mensen denken dat het dragen van lichte en open slippers onze voeten rust geeft. het zou goed zijn ter afwisseling van ‘normale’ schoenen. Het Amerikaanse National Foot Health Institute ontkracht deze mythe echter. Slippers geven niet voldoende voetsteun wanneer u ermee loopt op harde ondergrond. Het is alleen gezond om dit soort schoeisel te dragen als u op zand of gras loopt.

gezondheid, water, drinken

Veel water drinken
Hydrateren is het sleutelwoord: we moeten drinken, veel drinken, minstens 2 liter per dag. Er is geen twijfel dat water essentieel is voor de basale lichaamsfuncties – maar alleen als dat niet te ver gaat. Sommige studies tonen aan dat teveel water te drinken kan leiden tot nierproblemen en zwelling van de hersenen. Bovendien kan teveel water het niveau elektrolyten in je lichaam verlagen, waardoor een ernstige aandoening ontstaat, hyponatremie wordt genoemd.

Onbeperkt Tijdschriften lezen

Nieuwsbrief ontvangen?

Blijf op de hoogte van de laatste Upside berichten.


Advertentie