Weten

Hoe herken je een ‘foute’ mail?

hack, data, mail, fraude, veilig
Criminelen zijn steeds beter in staat om valse e-mails er zo authentiek mogelijk uit te laten zien. Hierdoor kunnen zij de ontvanger er ook steeds beter van overtuigen op een link in het bericht te klikken  of op een bijlage. Fraudeurs krijgen zo toegang tot persoonlijke informatie of het computersysteem van het slachtoffer, waardoor ze eenvoudig toegang krijgen tot bijvoorbeeld de bancaire inloggegevens.

Hoe vind je nu uit welke e-mails te vertrouwen zijn en welke niet? Allereerst: probeer erachter te komen wie u waarom een bericht stuurt.

Wie is de afzender?

  • Kent of u de afzender en zo ja, vertrouwt u deze? Ontvangt u vaker mails van deze persoon of instantie?
  • Waarom ontvangt u de mail? Verwachtte u deze al? Is het echt een antwoord op een vraag die u heeft gesteld aan een instantie of aan een bedrijf over iets dat u onlangs heeft gekocht?
  • Wees vooral voorzichtig met berichten die u dringende maatregelen willen laten nemen. Mails van uw bank die u waarschuwen voor verdachte activiteiten, maar die u gelijktijdig via een link willen laten inloggen op uw account zijn ALTIJD verdacht. Banken en andere bedrijven zullen NOOIT via e-mail (of telefonisch) uw wachtwoorden of accountgegevens vragen.
  • Ook e-mails die iets aanbieden dat te mooi klinkt om waar te zijn, een enorme prijs in een loterij bijvoorbeeld, zijn zo goed als zeker nep.

Hoe ziet de visuele opmaak eruit?

  • Is de aanhef in het bericht persoonlijk? Frauduleuze e-mails worden meestal naar duizenden, zo niet honderdduizenden, adressen tegelijk verzonden. Daardoor is het onwaarschijnlijk dat de mail persoonlijk aan u is gericht. ‘Beste klant’ of gewoon ‘Hallo’, is meestal foute boel.
  • Lijkt het logo goed? Het logo van een bank of bedrijf wordt door fraudeurs aan een bericht toegevoegd om het meer overtuigend te laten lijken. Vergelijk het logo met dat op de website van het officiële bedrijf.
  • Als het bericht van een legitiem bedrijf is, moet het duidelijk en professioneel opgemaakt zijn, en zonder taal- of spelfouten.
  • Let ook op mails die van vrienden of bekenden komen. Soms gebruiken hackers hun adressen om bij u de indruk te wekken dat de mails te vertrouwen zijn, maar worden ze gebruikt om u voor te spiegelen dat een vriend of kennis in een noodsituatie verkeert, als gevolg van bijvoorbeeld een beroving tijdens de vakantie, waardoor hij of zij dringend geld nodig zou hebben. Aan deze berichten kleeft iets vreemds in de manier van schrijven of in het feit dat ze niet gepersonaliseerd zijn.
  • Pas op voor kleurrijke knoppen – kleine afbeeldingen met tekst. Deze zijn expliciet bedoeld om u naar pagina’s of ‘foute’ websites te brengen
  • Controleer de links. Als u het niet vertrouwt, neem contact op met het bedrijf waarvan het bericht afkomstig zou zijn, om te verifiëren of de mail echt is. Gebruik hiervoor NIET de contactgegevens in de mail, maar Google ze zelf. Of beweeg met uw muis over de link als u op een desktop-PC werkt – beweeg uw vinger over de link als u een tablet of een mobiel gebruikt – om de url (= website-adres) te zien. Het webadres moet beginnen met https: //, gevolgd door het juiste webadres van de onderneming en dan nog een andere schuine streep (/). Bijvoorbeeld: https://www.ing.com/. Als het adres in plaats daarvan wordt gevolgd door nog een punt of een liggende streep, verwijst deze mogelijk naar een frauduleuze website.

Zijn er verdachte bijlagen?

  • Naast valse links gebruiken cybercriminelen vaak e-mailbijlagen om computers te hacken. Over het algemeen zullen banken en andere bedrijven nooit bijlagen versturen, behandel deze dus altijd met grote voorzichtigheid. Als een bekende een e-mail stuurt met een bijlage die u niet verwachtte, neem dan contact op om te controleren of hij deze echt heeft verzonden.
  • Als een bijbehorende bestandsnaam eindigt op .exe, betekent dit dat het een programma is dat een virus op uw computer kan installeren, waardoor uw gegevens worden verwijderd of uw wachtwoorden gekopieerd. Veilige bijlagen eindigen met achtervoegsels (‘extensies’) als .jpg, .png (beeldbestanden), .pdf, .docx (documenten), .xlsx (spreadsheets) en .pptx (PowerPoint-presentaties).

Wat te doen?

Als u twijfelt over een e-mail, verwijder deze dan gewoon. Toekomstige berichten kunt u filteren door de mail te markeren als ‘spam’, voordat u deze verwijdert. Op de telefoon of tablet kunt u dit doen door naar de ‘Voorkeuren’ te gaan.

Zorg ervoor de antivirussoftware van uw computer geüpdatet is met de nieuwste versie – deze kan geniepige e-mails en bijlagen blokkeren.

Stuur de e-mail door naar het ‘echte’ bedrijf om hen te waarschuwen. Het bedrijf kan vervolgens haar klanten informeren. Zoek online voor de juiste contactgegevens van het bedrijf.

Nieuwsbrief ontvangen?

Blijf op de hoogte van de laatste Upside berichten.


Advertentie

  • Cadeauwinkel