Proeven

Moeiteloos afvallen

afvallen, gewicht, voeding, eetpatroon
Afvallen gaat niet vanzelf, zoals u weet. Maar dat hoeft niet te betekenen niet dat u zichzelf moet martelen met sporten-tot-het-gaatje en strenge diëten – ook al ontkomt niemand aan de nodige beweging en gezond eten. Een aantal tips om in vorm te komen en te blijven. En het goede nieuws is is dat ze weinig moeite kosten.

Sport

Het is niet nodig om uzelf op de sportschool uit te putten. Dagelijkse intensieve training is niet de sleutel tot succesvol afvallen. Degenen die alles geven en degenen die gemiddeld bewegen verbruiken uiteindelijk op dagbasis bijna evenveel calorieën, omdat het lichaam zich aanpast. Meer betekent niet altijd beter.

Zie fitness als onderdeel van uw leefstijl, niet als straf. Stop met de oefeningen die u vervelend vindt. Elke lichamelijke beweging, of dit nu zwemmen, wandelen, dansen of flink shoppen is, het leidt allemaal tot hetzelfde resultaat. Het belangrijkste is dat u actief bent en daar plezier in heeft.

Weeg uzelf regelmatig, dagelijks of om de dag. Dit helpt om positieve resultaten vast te houden en helpt om u nog eens een tweede keer te bedenken voordat u nog dat extra stukje taart neemt.

Voeding

Eet voeding met probiotica. Niet alle probiotics helpt om gewicht te verliezen. Onderzoek toont aan dat de darmflora van mensen met overgewicht verschilt van dat van slanke mensen. Voedsel dat de Lactobacillus rhamnosuscan bevat maakt het verschil. Yoghurt, kefir en pure chocolade  hebben deze probiotische effecten.

Neem bonen, erwten en linzen op in het dieet. Dit helpt om af te vallen – het geeft een verzadigd gevoel, waardoor je minder andere dingen eet – en om het gewenste gewicht te behouden.

Doe eiwitten, vetten en koolhydraten niet in de ban. Ze zijn nodig om actief te kunnen zijn, wat voor afvallen noodzakelijk is. Uw lichaam heeft in elk geval, om normaal te kunnen functioneren, eiwitten, vetten en koolhydraten nodig. De hoeveelheden kunnen variëren, maar deze voedingsstoffen uit uw voedingspatroon uitbannen is ronduit ongezond.

Maaltijden

Gebruik kleinere borden. Deze helpen om kleinere porties te eten en daarmee het aantal calorieën te beperken. Kleinere borden geven bovendien de illusie dat u (meer dan) voldoende eet. Sommig onderzoek suggereert zelfs het gebruik van blauwe borden, deze zouden het gevoel verzadigd te zijn stuwen.

Zorg voor een contrast tussen de kleur van het bord en de ondergrond (tafellaken of placemat). Dit geeft de zogeheten Delboeuf-illusie. Door het contrast lijkt een bord en het portie eten groter. U heeft het idee dat u meer eet en voelt zich ook meer verzadigd.

Onderhoud

Houd de inname van calorieën dagelijks bij op uw telefoon of papier. Dit helpt om proces van gewichtverliezen te beheersen en helpt ook om bij te houden of u alles neemt wat u nodig heeft aan vitaminen, mineralen, koolhydraten, vezels en vetten. Een goed hulpmiddel voor deze ‘boekhouding’ is de Eetmeter van het Voedingscentrum.

Lees de etiketten. Dan weet u meer over de hoeveelheid calorieën en ingrediënten, met andere worden wat een product doet voor uw gezondheid. Ook helpt het om de juiste hoeveelheden in uw ‘dagboek’ te noteren. Hoe meer u weet, hoe groter de kans op succesvol gewichtsverlies

Onbeperkt Tijdschriften lezen

Nieuwsbrief ontvangen?

Blijf op de hoogte van de laatste Upside berichten.


Advertentie

  • Cadeauwinkel