Proeven

Het lijkt gezond, maar …

voedingGezonde voeding staat volop in de belangstelling. Geef iets het predikaat ‘gezond’ en het vliegt de winkel uit, bijna letterlijk. Maar sommige zogenaamde gezonde voedingsmiddelen kunnen meer kwaad dan goed doen. Een klein overzicht van niet zo onschuldige producten.

Vruchtensap
Dat pak of die fles vruchtensap bevat niet echt fruit, maar gewoon ‘heerlijke’ chemicaliën die de perfecte kleur en smaak geven. Kortom, we drinken wat water met fruitsmaak, vol suiker.
Zelfs als u zelf sap perst uit 100% vers fruit, is het nog steeds niet bar gezond, omdat u alle goede dingen (vezels) eruit perst. Het enige wat overblijft is de suiker. Ga voor echt fruit (tenzij u wilt aankomen).

Mueslirepen
Het maakt niet uit of die favoriete mueslireep noten en fruit of veel vezels bevat. Bijna allemaal hebben ze een hoog suikergehalte en een verrassend laag gehalte aan nuttige voedingsstoffen. Als u op zoek bent naar een echt gezond tussendoortje, kies dan voor een appel of paar amandelen of rauwkost.
voeding, gezond, bonen

Bonen
Peulvruchten, zoals bonen, zijn geweldig omdat ze veel vezels bevatten. Bovendien zijn ze een plantaardige eiwitbron, een goede vleesvervanger. Dat geldt echter niet zozeer voor peulvruchten in blik of glas. Bonen in blik zijn een mix van bonen, suiker, natrium en andere additieven. Fabrikanten garanderen met zout en suiker de houdbaarheid en voedselveiligheid. Daarnaast worden er vaak conserveringsmiddelen gebruikt en antioxidanten. Dit maakt de peulvruchten onnodig zoeter, zouter en ongezonder. Vermijd onnodige calorieën en gebruik verse of gedroogde bonen.

Pretzels
Pretzels of zoute stengels worden door velen al lang gezien als een gezonde vetarme snack, maar blijken voedingswaarde te missen. Ze hebben ook een hoog natriumgehalte en bijna geen eiwit. Af en toe pretzels eten, omdat u ze lekker vindt is natuurlijk geen probleem, maar wissel het af met voedsel dat rijk is aan eiwitten en vezels (magere kaas of een appel).

Groente- of fruitchips
De hoeveelheid gebruikte groente of fruit in chips die zijn gemaakt van gedroogde groenten of fruitchips is zo klein dat het met een vergrootglas moet worden gezocht. Bovendien worden deze chips, of ze nu gebakken of gefrituurd zijn, zodanig sterk bewerkt dat de voedingswaarde ervan simpelweg verdwijnt. Ga dus voor rauwe groenten en vers fruit.
voeding, chips, groente
Bewerkt ‘vetvrij’ en ‘vetarm’ voedsel
Toen verzadigd vet werd bestempeld als de ‘vijand’ haastten voedselproducenten zich om het uit hun producten te verwijderen. Het probleem is echter dat de producten producten niet goed smaken wanneer ze geen vet bevatten. Fabrikanten vonden daarvoor een eenvoudige oplossing: meer suiker toevoegen. Verzadigd vet is relatief onschadelijk, maar suiker is dat niet.

Rijstwafels
Luchtige knapperige rijstwafels zijn de nummer één keuze voor de vele miljoenen die gewicht proberen te verliezen. Deze niet-zo-onschuldige crackers missen echter vezels en eiwitten en worden beschouwd als een snack met een relatief hoog gehalte aan koolhydraten (veel koolhydraten in vergelijking tot het gewicht per cracker). Kortom, u voegt calorieën toe zonder u verzadigd te voelen.

Sportdranken
Een sportdrankje is niets meer dan gearomatiseerd water met suiker en elektrolyten (zout), wat handig is voor het zware trainingsschema van professionele atleten. Iedereen die niet tot die groep behoort heeft echt geen extra zout nodig, en slechts enkelen hebben vloeibare suiker nodig. Als u geen intensieve trainingssessies plant, ga dan voor water.
voeding, noten, gezond
Noten
Noten zijn gezond wanneer ze met mate worden gegeten, en ongeveer 6 noten per dag geven u alle gezondheidsvoordelen en zorgen voor een verzadigd gevoel. Meer noten = meer calorieën. En vergeet sowieso alle gearomatiseerde noten (gezouten, gesuikerd, geroosterd).

Bewerkt biologisch of glutenvrij voedsel
‘Biologische’ en ‘glutenvrije’ voedingsmiddelen zijn populairder dan ooit en hebben een vaste schare ‘fans’. Wat onbenoemd blijft, is dat biologische en glutenvrije producten veel suiker kunnen bevatten en daarnaast geraffineerde granen en ongezonde vetten, zoals kokosolie, waardoor een lage voedingswaarde hebben. Het enige echte alternatief is vers fruit en groenten.

Nieuwsbrief ontvangen?

Blijf op de hoogte van de laatste Upside berichten.


Advertentie

  • Cadeauwinkel