Weten

Geef minder om gewicht

gewicht, afvallen, gezond, weegschaal
Stiekem hebben we een getal in hun hoofd dat we beschouwen als ons ‘ideale gewicht’. ‘Als ik gewoon nog een paar kilo verlies, ben ik tevreden,’ maken we onszelf wijs. Maar waar halen we dat vandaan? Sommigen kijken naar de BMI-schaal (body mass index), die op basis van de verhouding tussen lengte en gewicht bepaalt of u al dan niet te zwaar bent. De BMI kan een goede richtlijn vormen om overgewicht op te sporen, maar zelfs deze is niet waterdicht. De methode werd ongeveer 200 jaar geleden ontwikkeld door Lambert Quetelet, een wiskundige, geen arts, als een manier om mensen te categoriseren voor zijn onderzoek en was niet bedoeld als indicator voor gezondheid. Ook houdt de index geen rekening met bijvoorbeeld spiermassa en lichaamsvet.

In dit licht ook curieus: in de jaren 90 besloot een Amerikaanse taskforce obesitas, die werd gefinancierd door producenten van een afslankmiddel, om, tegen de aanbevelingen van de World Health Organization in, de BMI te verlagen. De realiteit is dan ook dat BMI een tamelijk gebrekkige maatstaf is voor iemands gezondheid.

 “Ons lichaam leest geen tijdschriften, scrolt niet langs berichten op sociale media en geeft niets om kledingmaten

Ook wie BMI niet als maatstaf neemt, prent zich vaak een cijfer op de weegschaal in dat voor hem of haar ideaal lijkt. Omdat het goed klinkt, omdat het ons gezond lijkt of omdat we liever 59,9 kilo wegen dan 60,1. Maar: ons lichaam leest geen tijdschriften, scrolt niet langs berichten op sociale media en geeft niets om kledingmaten. Biologisch gezien hebben we allemaal een bepaald gewichtsbereik (meestal met een marge tussen de 5 en 10 kilo) dat ons lichaam actief probeert te behouden. Dat natuurlijke gewicht is grotendeels gebaseerd op genetica. Op dezelfde manier is de één van nature lang, de ander minder lang.

We leven op dit moment in een cultuur die vindt dat slank ‘beter’ en ‘aantrekkelijker’ is, en mensen met meer gewicht hebben vaak een stigma. Net zoals sommige mensen groter zijn dan anderen, zijn er mensen die van nature slanker zijn. Dat slank ‘beter’ zou zijn dan wat voller, is echter puur cultureel bepaald. In de geschiedenis en ook nu zijn er in de wereld culturen waar extra gewicht juist statusverhogend werkt.

Uw ideale gewicht is misschien niet wat u denkt

Het probleem is dat zoveel mensen proberen hun natuurlijke streefgewicht te onderdrukken. Meestal is dit een vrij vruchteloze inspanning, omdat uit onderzoek blijkt dat 95 tot 97 procent van de mensen die een dieet volgen, afvallen en het verloren gewicht – en soms zelfs meer –  binnen 1 tot 3 jaar terugkrijgen.

Het probleem is dat veel mensen proberen om dat natuurlijk gewicht waar ons lichaam op is ingesteld nog meer te verlagen. Wat weinig zin heeft, want uit onderzoek blijkt dat, zeker na streng diëten, ons lichaam toch terug verlangt naar die oude toestand, met het gevreesde jojo-effect als gevolg. Tenzij je een ijzeren discipline hebt en voortdurend bezig bent met sporten, voeding en je lichaam, maar dat is een wel erg hoge prijs die je moet betalen. Mis niet 95% van je leven om 5% minder te wegen, zou je kunnen zeggen.

“Een gezond gewicht is er één waarbij je kunt genieten van een ijsje, waarbij je op reis zorgeloos kunt proeven van de lokale keuken en één waarbij je een ontspannen gesprek kunt hebben tijdens een uitgebreide brunch, zonder voortdurend calorieën te tellen en je schuldig te voelen”

Gezond slank

Natuurlijk is dit geen excuus om overgewicht te negeren. Overgewicht is een serieus probleem, dat vraagt om een serieuze aanpak, al dan niet met hulp van professionals, zoals diëtisten. Wel is het zaak om geen obsessieve relatie met voeding te ontwikkelen. Mensen die ondanks een goed gewicht toch steeds een lager cijfer op de weegschaal terug willen zien, kunnen aan dergelijk, soms zelfs dwangmatig, gedrag ten prooi vallen. Eerlijk is eerlijk: iedereen voelt zich wel eens schuldig bij dat tweede stuk taart of neemt zich op maandag weer eens voor om wat gewicht te verliezen na een wat overvloedig weekend. Maar een gezond gewicht is er één waarbij je kunt genieten van een ijsje, waarbij je op reis zorgeloos kunt proeven van de lokale keuken en één waarbij je een ontspannen gesprek kunt hebben tijdens een uitgebreide brunch, zonder voortdurend calorieën te tellen en je schuldig te voelen.

Hoe vindt u uw ideale gewicht

Ook een haat-liefdeverhouding met (di)eten? Deze tips helpen bij het ontwikkelen van een gezonde relatie met wat er op uw bord komt en hoe u naar uw lichaam kijkt:

  • Luister naar de honger- en verzadigingsgevoelens van uw lichaam
  • Eet voedzame dingen die u lekker vindt en die verzadigen
  • Geniet van bewegen, kies niet per se een sport op basis van het aantal verbrande kcal
  • Laat het cijfer op de weegschaal niet bepalen hoeveel u moet gaan sporten of mag eten
  • Doe niet aan crashdiëten en ook niet aan eenzijdige diëten
  • Laat emoties niet bepalen wat u in uw mond stopt. Zoek andere uitlaatkleppen dan voeding voor moeilijke momenten
  • Mijd schaamte en schuldgevoel bij bepaalde voedingsmiddelen
  • Geniet van etentjes, zonder schuldgevoel
  • Bespaar niet op slaap, onze honger- en verzadigingshormonen raken in de war als we te weinig slapen
Onbeperkt Tijdschriften lezen

Nieuwsbrief ontvangen?

Blijf op de hoogte van de laatste Upside berichten.


Advertentie

  • Cadeauwinkel
  • Samoon NL 300x250