Weten

Effectief zoeken op internet

zoeken, internet
Alles kun je opzoeken op internet, so they say. Dat mag zo zijn, maar zoeken is nog niet hetzelfde als vinden. Met enorme aantallen zoekresultaten verdwaal je gemakkelijk in de hoeveelheid data. De meeste zoekers beperken zich dan maar tot de eerst vijf zoekresultaten. Om te ontdekken dat ze dan nog niet vinden wat ze zoeken of niet zeker weten of het juiste resultaten zijn. Daarom wat praktische hulp bij het efficiënt zoeken naar antwoorden.

Zoekwoorden gebruiken of een hele vraag stellen?

Gebruik (zelfstandige) woorden waarvan de kans groot is dat deze ook in het zoekresultaat staan. Hoe unieker het woord, hoe groter de kans op relevant resultaat. Dus ‘jaarrekening deponeren’ is waarschijnlijk beter dan ‘jaarrekening indienen’. Bedenk wel dat een specifiek woord waarschijnlijk de juiste vakterm is, als niet het woord is dat de meeste mensen gebruiken levert het niet het gewenste resultaat.
Vermijd het stellen van een vraag, zoals bijvoorbeeld: ‘Hoe kom ik aan een exportvergunning voor Spanje?’ Google zal dan op zoek gaan naar pagina’s met al die woorden. Beter is: ‘exportvergunning Spanje’.
Over het algemeen geeft de start met een of twee zoekwoorden het grootste zoekresultaat. Verfijn eventueel het zoekresultaat door extra woorden toe te voegen.

Gebruik meer zoektermen

Wees specifiek: gebruik meer zoektermen. Als uw zoekopdracht te vaag is, loopt u het risico op minder trefzekere zoekresultaten. Neem bijvoorbeeld de zoektocht naar ‘software’. Beter is om aan te geven naar welke software u op zoekt bent. Nog beter is erbij te vermelden voor welk platform/systeem. Wanneer u bijvoorbeeld informatie wilt vinden over database-software, kunt u de zoekmachine laten zoeken naar: ‘database software Windows mkb’.

Zoeken op locatie

Voeg een postcode en een activiteit toe en u vindt de dichtstbijzijnde restaurants, benzinepompen, supermarkten, stations, samen met adressen, locatie op de kaart en soms recensies. Als u geen postcode kent, volgen er soortgelijke suggesties in plaatsen in de buurt. Om een bepaalde winkel of zaak in de buurt te vinden geeft u het type aan en de locatie en er verschijnen suggesties. Als u geen locatie benoemt, volgen er suggesties in uw directe omgeving. Voorbeeld: ‘schilder hardenberg’.
Andersom: als u wil weten welke plaats bij een postcode of landennummer of kengetal (telefoon) hoort, typt u deze in en de locatie verschijnt.

Wilt u weten of een bepaalde film in de buurt draait? Tik de filmtitel in, of enkel ‘film’ en de adressen van bioscopen in de directe omgeving, inclusief tijden verschijnen.
En: als u een plaatsnaam of postcode invult, gevolgd door het woord ‘map’ of ‘kaart’ , dan krijgt u een kaart te zien. Klik op de kaart om deze in Google Maps te zien.


effectief zoeken op internet

 

 

 

Deze en andere tips, o.a. over zoekoperatoren, het gebruik van jokertekens, zoeken binnen sites en nog veel meer vindt u in de bundel: ‘Effectief zoeken op internet‘ (e-book)

 

 

 

 


Direct berekeningen maken

Vul een som of formule direct in de zoekbalk in en het antwoord verschijnt na enter in het resultaatvenster van de rekenmachine. Bijvoorbeeld: ‘100*3.14-cos(83)=’

Google is (hier) wel de grootste, maar niet de enige

Gebruik meerdere zoekmachines naast elkaar. Professionele zoekers gebruiken meerdere zoekmachines naast elkaar. Er zitten verschillen in de resultaten van de zoekmachines. Het is daarom de moeite waard om te kijken hoe een ander scoort met een bepaald trefwoord. Een overzicht:

  • Google – De grootste zoekmachine in Nederland en vele andere landen. In Nederland heeft Google een marktaandeel van meer dan 95%. Maar niet overal. In China bijvoorbeeld is de gigant klein met minder dan 2% marktaandeel. Let ook op welke versie u gebruikt. Google.nl of Google.com bijvoorbeeld (dat maakt nogal een verschil in zoekresultaat);
  • Bing – Bing begon als MSN Search en Live en is een zoekmachine van Microsoft. Bing is begonnen in 2009 en Nederlands tweede grote zoekmachine.
    Yahoo! – Yahoo begon als portal en door de overname van de zoekmachine Altavista een grote speler;
  • Baidu – Voor velen hier onbekend, maar in het Verre Oosten een hele grote algemene zoekmachine. Baidu werd in 2000 in China opgericht. Bijna 90% van de gebruikers van Baidu komt dan ook uit China. Baidu is de op vier na meest bezochte website ter wereld;
  • Ask – Ask (voorheen Ask Jeeves, de ‘alleswetende digitale butler’) is net zo oud als Google. De Amerikaanse zoekmachine heeft ook landelijke versie, waaronder een Nederlandse;
  • AOL Search – Vergelijkbaar met Yahoo! – een portal met nieuws, mails en een algemene zoekmachine;
  • DuckDuckGo – Als mensen die gesteld zijn op hun privacy . Deze houdt geen data van u bij (claimen ze). De zoekmachine maakt gebruik van eigen data, en van bronnen als Yahoo! Search BOSS, Wikipedia en Wolfram Alpha.

 

Trefwoord
Onbeperkt Tijdschriften lezen

Nieuwsbrief ontvangen?

Blijf op de hoogte van de laatste Upside berichten.


Advertentie

  • Cadeauwinkel
  • Samoon NL 300x250