Voelen

Op goede voet – 9 oorzaken voor pijnlijke voeten

voeten, gezondheid

Als het op pijnlijke voeten aankomt, kent u waarschijnlijk de gebruikelijke verdachte oorzaken, zoals eeltknobbels, hielspoor en te lang op hoge hakken lopen. Maar er zijn ook andere redenen waarom voeten pijn kunnen doen – en die zijn niet zo bekend. We brengen veel tijd door op onze voeten, zo’n 8000 stappen per dag, een zeurende pijn nu kan later een ernstig probleem worden. Hier zijn een paar manieren waarop u onbedoeld extra slijtage aan uw voeten veroorzaakt:

1
U koopt al sinds de middelbare school dezelfde schoenmaat
Als u uw voeten recent niet heeft gemeten, is de kans groot dat u – uit gewoonte – de verkeerde maat kiest. Voeten kunnen met de jaren of als gevolg van zwangerschap in omvang toenemen en veranderen, een goede pasvorm is dus altijd belangrijk. Als u op zoek bent naar schoenen die u elke dag wilt dragen, laat uw voeten dan opmeten door een professional. En als een ouder paar klachten begint te geven, is het echt tijd om ze te vervangen. En nog een fabeltje: ‘als schoenen niet zo goed passen, loop je ze wel uit’. Dat zou mooi zijn, maar helaas schoenen lopen niet uit. U kunt weliswaar op internet verschillende manieren vinden om te kleine schoenen wat op te rekken, maar feit is en blijft: loopt u er in de winkel al niet lekker op, dan wordt het heel lastig de schoenen later ook écht comfortabel te laten zitten.

2
U bent’s ochtends nieuwe schoenen gaan passen
Niet alleen groeien voeten in de loop van de tijd, maar ze zetten overdag ook iets uit. Schoenen die in ‘s ochtends nog perfect passen, kunnen onaangenaam knellen tegen de tijd dat u ‘s middags naar huis gaat. Pas schoenen daarom aan het eind van de dag, als uw voeten het meest opgezwollen zijn. Als u staat (niet zitten!), moet er een centimeter ruimte tussen de langste teen tenen en de neus van de schoen zitten, voor de probleemloze afwikkeling van uw voet tijdens het lopen. U moet uw tenen dus goed kunnen bewegen, maar het schoeisel moet ook weer niet té los aan de voet zitten. Zo is het belangrijk dat u hiel stevig in het hielstuk zit en dat de voet niet naar voren schuift bij het lopen. De voorvoet moet niet breder zijn dan de schoen, en de neus moet voldoende breed en hoog zijn. Koop anders schoenen met een aangepaste breedtemaat. Staar u niet blind op de maat die u vaak hebt, die kan namelijk per merk en soort schoen verschillen. En: pas beide schoenen, er is namelijk een grote kans dat uw voeten ongelijk zijn.

3
U stelt mode boven functie
Het is een feit dat schoenen met hoge hakken voeten ernstig kunnen beschadigen, maar u moet ook voorzichtig zijn met platte schoenen. Als de ruimte voor de voorvoet en tenen te nauw is, kan dit problemen veroorzaken. Vermijd schoenen daarom met puntige uiteinden. Deze kunnen leiden tot eeltvorming, botvergroeiing, ontstoken zenuwen, of zelfs onherstelbare vervormingen geven. Pas ook op voor platte schoenen die de voetboog niet voldoende ondersteunen.

4
U heeft een paar pondjes erbij gekregen
Hoewel een klein beetje aanwas vrij normaal is, vooral tijdens de vakantie, kan dit extra druk op uw voeten leggen. Uw voeten dragen tijdens het lopen 2 tot 3 keer uw lichaamsgewicht en tot 5 keer uw lichaamsgewicht tijdens het hardlopen. Hoewel een paar extra kilo’s misschien geen groot verschil maken in kledingmaat, heeft het een veel groter effect (letterlijk) op uw voeten.

5
U draagt ​​dezelfde schoenen voor elke type activiteit
Hardloopschoenen, wandelschoenen en fitnessschoenen – het lijkt op het eerste gezicht misschien een slimme marketingtruc om u meer sneakers te verkopen, maar verschillende soorten workouts vereisen echt verschillende soorten ondersteuning om blessures te voorkomen. Een hardloopschoen is lichtgewicht, met maximale demping, en is ontworpen voor lineaire bewegingen. Wandelschoenen hebben vaak een leren bovenwerk, waardoor ze duurzamer en iets zwaarder zijn. Kies voor fitness een lichtere schoen en een iets zwaardere schoen voor high-impact sporten zoals tennis of basketbal.

6
U heeft rugklachten (of een pijnlijke knie of heup).
Als u een blessure heeft die het lopen pijnlijk maakt, en u daardoor iets anders gaat lopen, zullen uw voeten proberen de houdingsverandering te corrigeren. Het lichaam probeert het geblesseerde gebied te ontzien, maar zal daardoor andere gewrichten meer belasten. En het werkt beide kanten op, dus als u onverklaarbare pijn heeft in uw benen of rug, kunnen passende corrigerende inlegzolen voor de nodige verlichting zorgen.

7
U heeft iets te enthousiast gesport
Een intensieve workout kan een prettig tevreden gevoel geven, maar tegelijkertijd ook gewrichtspijn veroorzaken. Pijn in de voet is daarop geen uitzondering. De pijn is meestal het gevolg van overbelasting. Neem contact op met uw arts als uw voeten steeds meer pijn gaan doen bij elke volgende training of als u een zwelling constateert.

8
U loopt voortdurend op blote voeten
Wanneer we lopen, raken we de grond eerst met de hiel. We hebben schoenen nodig om die schok te absorberen, vooral als we veel op harde oppervlakken lopen. Schoenen helpen ook de gewrichten van de voet ondersteunen en zorgen ervoor dat ze in een vloeiende, neutrale positie kunnen bewegen. Te veel op blote voeten lopen, of in schoenen die te plat of flexibel zijn (zoals flip-flops), zorgt voor extra druk op de voeten en verhoogt het risico op blessures.

9
U gebruikt nog steeds dezelfde ondersteuning
Voeten vlakken af, verbreden naarmate we ouder worden, dus als u nog steeds dezelfde ondersteuning voor de voetboog gebruikt, is het misschien tijd om te deze aan te passen. (Hielpijn is een redelijk betrouwbare indicatie dat u betere ondersteuning van de voetboog nodig heeft.) Podotherapeuten zijn getraind in de evaluatie van voettypen en manier van lopen, en ze kunnen een op maat gemaakte inlegzolen maken om gewrichtsslijtage en toekomstige complicaties te voorkomen.

Trefwoord

Nieuwsbrief ontvangen?

Blijf op de hoogte van de laatste Upside berichten.


Advertentie

  • Cadeauwinkel