Doen

Weg met de stappenteller

wandelen, gezondVergeet de stappenteller: er is een methode die beter is (en ook nog eens veel minder moeite kost). Vanaf het moment dat de stappenteller zijn intrede deed, zijn heel wat mensen haast obsessief bezig dagelijks de tienduizend stappen vol te maken. Maar is dat wel zo effectief als je je conditie wilt onderhouden? Het BBC-programma ‘The Truth About… Getting Fit’ kwam uit bij een veel eenvoudiger methode.

In het programma wordt de tienduizend-stappen-methode afgezet tegen drie wandelingen van tien minuten per dag, de zogeheten Active 10’s. Daarbij zet je, alles bij elkaar, ongeveer drieduizend stappen. De gemiddelde testpersoon in het programma legt in die drie keer tien minuten zo’n tweeënhalve kilometer af.

Doorstappen

Presentator Michael Mosley liet de effectiviteit van de training onderzoeken door Robert Copeland, hoogleraar sport en gezondheid aan de Sheffield Hallam-universiteit. Die verdeelde de proefpersonen over een groep die de tienduizend-stappen-methode volgde, en een groep die Active 10’s ging doen.

De deelnemers aan de Active 10’s kregen de opdracht daarbij wél lekker door te stappen. ‘Je moet zó snel lopen’, hield Copeland hen voor, ‘dat je nog kunt praten, maar niet meer kunt zingen’. Het hart heeft dagelijks oefening nodig om sterk te blijven. Volgens onderzoek blijkt dat mensen die minstens 2,5 uur per week wandelen, een gunstiger cholesterolprofiel vertonen. Wetenschappers zijn het erover eens dat ongeacht je leeftijd wandelen cardiovasculaire ziektes op afstand houdt.

Hartslag omhoog

Het is dus belangrijk om de hartslag omhoog te krijgen. Bij de tienduizend-stappen-methode is dat niet van belang. Maar er zijn volop aanwijzingen dat je juist daardoor het risico verlaagt op diabetes, hart- en vaatziekten en verschillende types kanker.

De deelnemers aan de Active 10-proef hadden het veel makkelijker dan de anderen om hun conditie op peil te krijgen én te houden. De mensen uit de andere groep veel meer moeite bleken te hebben met het halen van hun limiet van tienduizend stappen.

Nog meer pluspunten

Een aantal korte stevige wandelingen is dus zeer effectief. Er zijn aanwijzingen dat wandelen de schade van lang zitten herstelt. En dan zijn er nog meer redenen waarom het zo gezond is:

  • Wandelen versterkt de botten – Mensen die regelmatig wandelen blijken minder verlies van botweefsel te hebben, dan hun zittende medemens.
  • Wandelen brengt zuurstof naar de weefsels – Door te wandelen wordt de maximale zuurstofopname van het lichaam significant verbeterd.
  • Wandelen verhoogt de creativiteit – Onderzoekers aan Stanford University toonden aan dat wandelen de creativiteit tijdens en kort na de wandeling verhoogt, waarbij twee keer zoveel creatieve respons wordt geproduceerd als wanneer je zit.
  • Wandelen vermindert stress – Een studie van de University of Michigan vond dat groepswandelingen in de natuur stress verlagen, met name voor mensen die een emotioneel traumatische ervaring hebben gehad. Wandelen in de natuur versterkt dit positieve effect nog eens.
  • Wandelen verlaagt de bloeddruk – Een stevige wandeling van slechts 30 minuten verlaagt de bloeddruk – en dat geldt voor zowel een wandeling van 30 minuten als drie wandelingen van 10 minuten.
  • Wandelen geeft energie – Het kan energieniveau met 20% verhogen en de vermoeidheid met 65% laten afnemen.
  • Wandelen versterkt het immuunsysteem – Het zorgt voor een meetbare toename van o.a. witte bloedcellen, waardoor de weerbaarheid tegen infecties en ongewenste indringers wordt verhoogd. Mensen die regelmatig aan lichaamsbeweging doen worden niet alleen minder vaak ziek, maar hun verkoudheid is ook minder ernstig en duurt korter.
  • Wandelen verstevigt de spieren, met name die van de buik, billen en benen, waardoor met name het onderlichaam er strakker uit komt te zien.
  • Wandelen zorgt voor minder kans op dementie en Alzheimer – Regelmatig bewegen houdt ook de bovenkamer in betere conditie.
  • Wandelen kan het risico op impotentie verlagen – Een dagelijkse stevige wandeling verbetert de bloedsomloop in het hele lichaam.
  • Wandelen verlaagt de bloedsuikerspiegel – Een wandeling van een kwartiertje na iedere maaltijd verlaagt de bloeddruk voor meer dan 24 uur.
  • Wandelen kan het risico op borstkanker verlagen – Door iedere week twee en een half uur te lopen kun je je risico op borstkanker met 42 procent verlagen, volgens een studie waarin meer dan 79.000 vrouwen werden onderzocht. Het verandert lichamelijke beweging de manier waarop het lichaam het hormoon oestrogeen afbreekt tot goedaardige of kwaadaardige bijproducten. Het vermindert ook vetweefsel in het lichaam, wat oestrogeen afscheidt.
  • Wandelen helpt bij het afvallen en het op peil houden van het gewicht

En als bonus:
Je leeft er langer door – Regelmatig wandelen kan ons leven verlengen. Vrijwel alle veel voorkomende lichamelijk gebreken die met het ouder worden hun intrede doen, blijven volgens dit onderzoek langer op afstand. Bovendien: door te bewegen wordt er vaak minder alcohol gedronken en minder gerookt. Opvallend is dat het omgooien van de levensstijl, waarin bewegen een onderdeel is, vaak betere resultaten geeft dan het slikken van medicatie. Zo valt de werking van het medicijn metformine in het niet bij het aannemen van een gezondere levensstijl.

Trefwoord

Nieuwsbrief ontvangen?

Blijf op de hoogte van de laatste Upside berichten.


Advertentie