Voelen

Kleine stappen, groot effect

We hebben allemaal zo onze slechte gewoonten, teveel snoepen, te weinig slapen, teveel naar schermen zitten staren, nagelbijten, om maar wat te noemen. We zouden dan ook allemaal wat meer gezonde gewoonten in ons leven kunnen gebruiken. B.J. Fogg, als psycholoog verbonden aan de Stanford-universiteit ontwikkelde een eigen methode, de Fogg-methode om in drie kleine stap ons gedrag blijvend te veranderen. Het draait allemaal om klein beginnen.

De methode kent 3 stappen:

1. Word specifiek

Wat wilt u bereiken? Bepaal een heel specifiek doel en vertaal dit doel naar gedrag. Laten we bijvoorbeeld aannemen dat meer wilt bewegen. Probeer dan om elke dag een wandeling van 10 minuten te maken in plaats van direct elke dag 30 minuten te trainen. Omdat het gemakkelijker is om met de 10 minuten-wandeling te beginnen, ervaar je sneller succes en effect en ontstaat er motivatie om dat bewegingspatroon vol te houden en zelfs uit te breiden.

2. Maak het gemakkelijk

Hoe eenvoudiger het gedrag is, hoe groter de kans dat u het daadwerkelijk doet. Een open deur. Maar hoe maak je iets gemakkelijker? Volgens de Fogg-methode kunt u de volgende opties overwegen: aanpassing van de omgeving, van de uitvoering of van het gedrag zelf. Als we dat toepassen op het meer-bewegen-voorbeeld, dan kan de 10-minuten-wandeling gemakkelijker worden door deze elke dag op hetzelfde tijdstip te ondernemen of door tijdens de wandeling naar favoriete muziek te luisteren. Fogg meent dat ‘eenvoud leidt tot gedragsverandering’.

3. Stel een ‘trigger’ in

Volgens Fogg vinden er geen veranderingen plaats zonder een aanleiding (‘trigger’).  Actie is reactie. Welke impuls zet u – letterlijk – in beweging? Sommige impulsen zijn natuurlijk, maar andere moet u actief ‘ontwerpen’ om ze voor u te laten werken. Een trigger is nodig, omdat enkel wilskracht simpelweg onvoldoende is. ‘Bij het vormen van nieuwe gewoontes gaat niet om wilskracht,’ stelt Fogg, ‘het gaat om het bewust instellen en bijstellen ervan’. Een trigger kan bijvoorbeeld  zijn: ‘voor mijn ochtendpauze wandel ik 10 minuten’.

Klein beginnen dus. Het is niet voor niets dat de Fogg-methode ook bekend staat als de ‘tiny-habits’-methode. het heeft de charme van eenvoud en een positieve insteek. U kunt er elke dag mee beginnen en hoeft niet te wachten tot januari om goede voornemens effectief langdurig in praktijk om te zetten.

Onbeperkt Tijdschriften lezen

Nieuwsbrief ontvangen?

Blijf op de hoogte van de laatste Upside berichten.


Advertentie

  • Cadeauwinkel
  • Samoon NL 300x250