Weten

Minicursus fitness

Er zijn nogal wat do’s en don’ts als het gaat om bewegen. Het is bijna ondoenlijk om erachter te komen welk advies je nu moet volgen en welk je beter links kunt laten liggen. Daar komt bij dat het ene soms in tegenspraak is met het andere. En als dat alles er toe leidt dat u wordt ontmoedigd, dan wordt het met dat ‘meer bewegen’ niets en dat is nu ook weer niet de bedoeling, toch? Tijd dus om af te rekenen met een aantal onbetrouwbare tips.

‘De beste tijd voor een training is altijd ‘s ochtends’

Dit is niet waar. Het best moment voor een training is het moment dat het u het beste past, het moment dat u merkt dat het het plezierigst voor u is. Het maakt niet uit of u liever ‘s avonds naar de sportschool gaat of het prettig vindt een rondje te doen voor het ontbijt. Het gaat er om dat u consistent bent, blijft bewegen. Er is echt geen verschil tussen ochtend- en avondsessies.

‘De beste trainingsactiviteiten voor de hersenen zijn puzzels en games’

Kruiswoordraadsels, raadsels en andere puzzels zijn niet de enige manier om de hersenen te ontwikkelen. Lichamelijke oefeningen zijn ook nuttig voor de hersenen. Oefeningen die het bloed sneller laten stromen sorteren meer effect dan enkel de uren die u – zittend – besteed aan het oplossen van raadsels. Sporten verbetert iemands gemoedstoestand en geheugenfunctie aanzienlijk en beschermt tegen dementie.

‘Je kunt enkele weken sporten overslaan en nog steeds vorm behouden’

Helaas, dat werkt niet zo. Verlies van spierkracht begint meestal al na slechts een week pauze of onderbreking van het sporten. Dus zelfs als u uw streefdoel heeft bereikt, zou u niet moeten stoppen met trainen.

‘Het is een marathon of niets, lange afstanden lopen is het enige dat telt’

U kunt gerust ademhalen, dit is niet waar. Degenen die de voorkeur geven aan korte afstanden hebben eenzelfde (hart)conditie als degenen die marathons lopen. Bovendien zijn lichtere oefeningen zoals kortere afstanden joggen of zelfs wandelen beter voor het lichaam. Hart en vaten kunnen zich aanpassen aan het soort trainingen.

‘Energiedrankjes zijn dé manier niet uit te drogen’

Energiedrankjes zijn niets meer dan suiker met water. Drink in plaats daarvan gewoon water en herstel na een training met voeding die rijk is aan eiwitten.

‘Je kunt beter binnen op een loopband rennen dan buiten’

Joggen in de frisse lucht of op een loopband is niet hetzelfde, zelfs niet als u dezelfde afstanden aflegt. Tegen de wind in rennen zorgt ervoor dat een hele belangrijke groep spieren zich meer moet inspannen en 10% meer calorieën verbrandt dan op een loopband.

‘Intensieve trainingen zorgen ervoor dat je honger krijgt’

Als u echt honger heeft na een training, betekent dit dat er iets niet helemaal goed is gegaan. In feite zou lichaamsbeweging de honger moeten onderdrukken. Dit werkt op het hormonale niveau zo: door beweging vertraagt de productie van ghreline (het ‘hongerhormoon’) ​​en stijgt de productie van leptine, van een gevoel van verzadiging geeft.

‘Eiwitrepen zijn een goede vervanging voor havermout’

Dit is ook een mythe. Een proteïne-reep is bewerkt voedsel dat weinig calorieën vergt om te verteren. Niet het beoogde effect. Repen dienen slechts als tussendoortje en kunnen geen hoogwaardige vervanger zijn voor havermout of andere granen.

‘Enkel zuivelproducten bevatten calcium’

Het idee dat zuivelproducten veel calcium bevatten, is erg verouderd. Er zijn ook andere voedingsmiddelen die boordevol calcium zitten. Broccoli, sesamzaadjes en spinazie zijn een goede vervanging voor zuivelproducten die niet altijd zo gezond zijn als we geneigd zijn te geloven.

‘Door yoga verdwijnt rugpijn’

Yoga kan uw rugpijn niet genezen. Als de pijn wordt veroorzaakt door spierproblemen, dan kunnen rekoefeningen en sommige houdingen zeer nuttig zijn, omdat ze de spieren sterker maken en het is mogelijk dat de pijn dan verdwijnt. Maar als u meer ernstige problemen hebt, zoals een hernia of een verschoven wervel, dan kan yoga meer kwaad dan goed doen. Raadpleeg in dat geval een arts voordat u met yoga begint.

‘Hardlopen is schadelijk voor knieën en enkels’

Hiervoor is geen hard bewijs. Volgens diverse onderzoeken, is hardlopen niet schadelijk voor de gewrichten, maar maakt ze juist sterker en minder vatbaar voor blessures.

Meer tijd doorbrengen in de sportschool is niet altijd goed

Volgens artsen is het het meest belangrijk om training niet te overdrijven. Zelfs als u heel snel in vorm wilt komen, is  het voor uw lichaam erg zwaar om elke dag naar de sportschool te gaan en daar intensief te sporten. Het heeft tijd nodig om te herstellen. Rust is net zo belangrijk als de trainingen zelf. En vergeet niet om verschillende spieren gevarieerd te belasten om blessures te voorkomen.

Onbeperkt Tijdschriften lezen

Nieuwsbrief ontvangen?

Blijf op de hoogte van de laatste Upside berichten.


Advertentie

  • Cadeauwinkel