Voelen

Met huid en haar

U eet goed, u probeert gezond te blijven en zorgt voor voldoende slaap. U draagt ​​zelfs een van die fitness-horloges die u verleiden om net iets verder weg te parkeren of vaker de trap te nemen. Maar hoe weet u nu of u echt goed gezond bent? Hoe weet u bijvoorbeeld – zonder bloedtest – of u voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt?

Lage voorraad

Uw lichaam laat zien of u te weinig vitamines en mineralen binnenkrijgt: in uw huid en haar, in uw algehele gemoedstoestand. En het probleem komt vaker voor dan u denkt. Naar schatting heeft meer dan 10% van de mensen ouder dan één jaar een vitamine B6-tekort, terwijl 8% van de bevolking een vitamine D-tekort heeft. En terwijl u misschien denkt dat vitamine C-tekort enkel een probleem was voor zeelieden uit vroeger tijden, ontbreekt het bij ongeveer 6% van de bevolking ouder dan 6 aan deze vitamine, dat is bij meer dan 1 op de 20.

Hieraan kunt u meer aflezen over -mogelijke – tekorten aan de belangrijkste vitaminen:

1. Problemen met haar en hoofdhuid

Al vroeg grijs? Als dat niet in de familie voorkomt wordt u misschien al jong grijs omdat u een tekort heeft aan koper. Als u merkt dat uw haar broos is, kan dit een teken zijn van bloedarmoede veroorzaakt door een gebrek aan ijzer. Breekbaar haar kan ook te wijten zijn aan lage niveaus van vitamines uit het B-complex, zoals biotine of foliumzuur. En tenslotte, als het uw hoofdhuid is die problemen geeft, zoals schilferigheid en jeuk, dan ontbreken misschien bepaalde belangrijke vitaminen zoals vitamine A en C, of ​​vetzuren. Deze kunnen helpen bij de productie van hydraterende oliën in uw hoofdhuid.

Koper zit in : ingeblikte mosselen, oesters, paddenstoelen
Rijk aan ijzer zijn: rundvlees, bonen zoals kikkererwten en bruine bonen, linzen, spinazie
Bronnen van vetzuren: vette vis, walnoten, lijnzaad

2. Mondzweertjes

Zweren in uw mond kunnen duiden op een laag B12-niveau. Maar in het algemeen geldt dat een dergelijk symptoom meerdere oorzaken kan hebben. Als de zweertjes niet vanzelf overgaan kunt u het beste contact zoeken met uw huisarts.

Bron van B12: dierlijk voedsel, zoals mager rood vlees, gevogelte en eieren, of verrijkte voedingsmiddelen zoals sojamelk, graanproducten en voedingsgist.

3. Vermoeidheid

Gevoelens van vermoeidheid kunnen worden veroorzaakt door een verscheidenheid aan oorzaken, waaronder een laag kaliumgehalte. Dat kan op zijn beurt worden veroorzaakt door chronische ziekten, zoals een nieraandoening of door als braken, diarree of zelfs antibiotica. Vermoeidheid kan ook worden veroorzaakt door een vitamine D-tekort. En als uw vermoeidheid gepaard gaat met verlies van eetlust, misselijkheid en braken en algehele zwakte, kan dit te wijten zijn aan een magnesiumtekort. Als u ernstige symptomen heeft, neem dan contact op met de huisarts. Maar als het ‘gewoon’ een zeurderig gevoel is, zorg dan dat u de juiste vitamines krijgt.

Kalium treft u aan in: bananen, volle granen, melk, groenten, bonen, erwten
Vitamine D komt voor in: verrijkte zuivelproducten in de vorm van yoghurt of melk, bepaalde vis zoals sardines
Magnesium is te vinden in: amandelen, cashewnoten, pinda’s, spinazie, zwarte bonen, edamame (sojaboontjes)

4. Rode bultjes

Als u merkt dat u kleine rode bultjes aan de onderkant van uw armen heeft, kan dit een aandoening zijn die keratosis pilaris wordt genoemd, een veelvoorkomende en onschuldige huidklacht. Dat kan erop kunnen wijzen dat u essentiële voedingsstoffen, zoals vitamine A en zink, mist. En u bevindt zich in goed gezelschap: ongeveer 17,3% van de wereldbevolking loopt een risico op zinkdeficiëntie, terwijl 1 op de 3 kinderen in de peuterleeftijd en 1 op de 6 zwangere vrouwen een vitamine A-tekort heeft.

Vitamine A-bronnen: zoete aardappelen, meloen
Zink zit in: gevogelte, hummus, pompoenpitten

Meer over vitamines en -bronnen

Onbeperkt Tijdschriften lezen

Nieuwsbrief ontvangen?

Blijf op de hoogte van de laatste Upside berichten.


Advertentie

  • Cadeauwinkel