Voelen

Ban de blues

Verbeter uw humeur door minstens één van deze 12 manieren te proberen.

1. Fake it ’till you make it

Misschien heeft u op dit moment helemaal geen zin om te (glim)lachen, probeer het toch eens. Probeer een hele brede glimlach met alle gezichtsspieren, inclusief die rond uw ogen.

Onderzoekers van de Universiteit van Kansas vroegen deelnemers om te glimlachen, om met eetstokjes hun mond in een lachpositie te forceren of om een ​​neutraal gezicht te trekken. Vervolgens ondergingen zij deelnemers verschillende stresstests. Degenen die glimlachten – zelfs de ‘neppers’ – hadden daarna een lagere hartslag, wat aangeeft dat ze minder gestrest waren. En degenen die de eetstokjes in hun mond hadden en daarmee een nog bredere nep-glimlach produceerden, vertoonden nota bene de minste stress.

2. Wees sociabel

Krimpt uw sociale netwerk? Spoor uzelf eens aan om een ​​buurman of -vrouw om koffie te vragen, of vraag eens rond naar een bijvoorbeeld een boekenclub of loopgroep, zodat u anderen persoonlijk kunt ontmoeten.
Blijf online up-to-date met vrienden en familie, maar het leidt tot meer geluk als je elkaar ook face-to-face ziet (al was het maar via webcam).

3. Vergelijk uzelf met iemand slechter af is

Ons leven vergelijken met dat van andere mensen is een volkomen natuurlijk fenomeen – we doen het allemaal. Maar we worden er wel minder tevreden van. Het omgekeerde doet zich voor als we ons vergelijken met mensen die slechter af zijn (of dat lijken te zijn). U zult zich er beter door voelen en minder onder druk komen te staan.

4. Probeer eenvoudige yoga

U hoeft uzelf niet te kunnen buigen in de vorm van een krakeling om iets uit yoga te halen. Zelfs als u het nog nooit heeft gedaan, kunt er nu mee beginnen en u er beter door voelen.

Uit onderzoek van de Boston School of Medicine kwam naar voren dat mensen die driemaal per week een uur yoga volgden, verhoogde niveaus van gamma-aminoboterzuur (GABA) vertoonden. GABA speelt een rol bij onze – positieve – stemming. Dit niveau was vergelijkbaar met andere deelnemers na drie uur lopen.

5. Luister naar stemmige muziek

Het lijkt misschien tegen-intuïtief, maar sommige wat droevige, serieuze muziek kan helpen bij het verminderen van een neerslachtige stemming. Onderzoekers van de Tokyo University of the Arts ontdekten dat verdriet dat door kunst wordt opgewekt – of het nu muziek, schilderijen of een andere vorm is – prettig aanvoelt, mogelijk omdat het niet echt persoonlijk is. Het is iets waar de Grieken al van wisten toen ze het concept van catharsis via theatrale tragedies uitvonden. Hetzelfde effect hebben films. Heerlijk dus, zo’n tranentrekker, u voelt zich er beter door.

6. Geef u schaamteloos over aan materialistisch dromen

Blader door een glanzende vakantiebrochure of bekijk die site met designmeubels. Je zou kunnen denken dat als je naar mooie objecten of vakanties kijkt die je niet kunt betalen, je meer ellendig voelt, maar het tegenovergestelde is vaak het geval.

Een studie toonde aan dat mensen die materialistisch ingesteld zijn – die zich richten op het verwerven van objecten en rijkdom – meer plezier beleven aan het verlangen naar producten dan aan het bezit ervan. (Inspiratie nodig? Stel een account in op pinterest.com en zoek naar ‘droom’ of ‘luxe’).

7. Focus op donderdag

Zelfs als u niet langer van maandag tot en met vrijdag werkt, heeft het weekendgevoel nog steeds invloed. Maar verrassend genoeg is het niet de vrijdag die de stemming van mensen het meest stimuleert, maar wel op donderdag.

Onderzoekers van de London School of Economics volgden de geluksniveaus van bijna 45.000 mensen door ze een app te laten gebruiken met de naam Mappiness op hun smartphones en ontdekten dat donderdag steeds de dag was waarop mensen meldden de grootste tevredenheid rapporteerden. Maak van de donderdag daarom het hoogtepunt van de week en kijk ook nog steeds uit naar het weekend.

8. Niet kijken, maar lezen

Uit een onderzoek van de Universiteit van Maryland bleek dat van de 30.000 deelnemers die de krant lazen – gedrukt of online – gelukkiger waren dan degenen die nieuws hadden bekeken. De onderzoekers weten niet precies waarom dit zo is, maar het kan zijn dat, als je zelf nieuws leest, je het soort verhalen kunt vermijden die niet gelukkig stemmen.

9. Denk in kleuren

Voor wie erin gelooft: de belangrijkste kleur om je op te richten bij het streven naar geluk is geel, zegt kleurentherapeut Lilian Verner-Bonds van de International Association of Color (iac-colour.co.uk). ‘Geel is verbonden met de geest: het reguleert het intellect, het nodigt je uit om de juiste prioriteiten te stellen. Eet dus gele voeding, draag geel en versier met geel’ Hoewel er niet veel harde wetenschap is over de invloed van kleuren op onze stemming lijkt er wel een – intuïtief – verband te zijn tussen kleuren en emoties. Sommigen suggereren dat rood is verbonden met levenslust, energie en gedrevenheid, geel met plezier en vertrouwen, groen met balans en productiviteit, en blauw met geduld en genezing.

Voor de liefhebber: wis negatieve gedachten en emotie door te visualiseren dat u gedurende 4 tellen zuiver wit sprankelend licht inademt en ademt vervolgens in weer 4 tellen zwarte adem uit.

10. Onderschat uzelf niet

Het is belangrijk om het idee te hebben dat u dezelfde financiële beloning ontvangt als collega’s. Niet enkel de absolute hoogte van het salaris is van belang, maar ook de relatieve waardering ten opzichte van collega’s. Veel oudere werknemers leven in de ondermijnende veronderstelling dat hun leeftijd hun toegevoegde waarde vermindert. Zij zijn zelf hun ergste criticus. Stel dat Richard Branson (1950) of Warren Buffett (1931) in de veronderstelling zouden leven dat leeftijd hun waarde vermindert. 50-Plussers vormen binnen niet al te lange tijd de helft van de volwassen bevolking. Blijf gewoon doorgaan met leren, innoveren en plannen maken.

11. Behandel gezondheidsrisico’s

Je zou kunnen denken dat een ernstige ziekte ons geluksniveau het meest aantast, maar in de praktijk kunnen minder ernstige problemen, zoals bijvoorbeeld allergie of obstipatie een groter effect hebben dan ziekten zoals prostaatkanker. De invloed op onze dagelijkse activiteiten is namelijk bepalend. Pak ‘kleine’ gezondheidsproblemen dan ook direct aan.

12. Bouw een gemeenschap

Ontwikkel een gemeenschapsgevoel en bouw zo een sleutel tot geluk. Uit een studie van de University of British Columbia bleek dat gemeenschappen die samenhangend zijn en goed doen voor anderen niet alleen beter omgaan met crises, maar ook zich in het algemeen gelukkiger voelen. Fondsenwerving is eenvoudig, dus als u een doel voor ogen hebt, ga bijvoorbeeld naar goededoelen waar genoeg inspirerende ideeën te vinden zijn.

Van halfleeg naar halfvol
Als u van het ‘het glas is half leeg’-type bent, is er geen magische manier om onmiddellijk naar ‘het glas is halfvol’-type te transformeren. Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam bleek echter dat het wel degelijk mogelijk is om het geluksniveau te vergroten. ‘Het woord bereik is daarbij belangrijk’, zegt therapeut Ian Kerner. ‘Dat betekent dat er voor elke persoon een hoger, midden en lager geluksniveau is. Dus als je een 5 scoort op een 1 tot 10-schaal van geluk, kun je nog steeds streven naar een 6 of een 7, of zelfs een 8. Het glas zal niet direct over lopen, maar het ziet er wel een beetje voller uit.’

Beelden: Tom Otterness – Scheveningen

Trefwoord

Nieuwsbrief ontvangen?

Blijf op de hoogte van de laatste Upside berichten.


Advertentie

  • Taifun NL 300x250