Horen

Oorstrelend

horenBijna iedereen die ouder wordt heeft de neiging om het volume van een telefoon of tv wat vaker omhoog te draaien, of sneller te vragen: ‘wat zeg je?’. Leeftijd en geluid is soms een moeizame combinatie.

Naarmate we ouder worden begin de functie van de kleine haarcellen in het binnenoor af te nemen, waardoor ze minder in staat zijn om bepaalde geluidstrillingen te registeren. Bovendien kan overmatig hard geluid de haarcellen in de oren beschadigen, wat kan leiden tot vroegtijdig gehoorverlies.

Het goede nieuws is dat we veel kunnen doen om door lawaai en leeftijd veroorzaakt gehoorverlies te voorkomen. Een aantal tips:

1. Vermijd harde geluiden

De meest voor de hand liggende en ook beste manier om door lawaai veroorzaakte gehoorverlies te voorkomen, is om daar zo veel mogelijk van weg te blijven. Maar hoeveel lawaai is teveel? Voor sommige mensen is geluid(svolume) subjectief, maar er zijn ook objectieve manieren om een ‘teveel’ vast te stellen.

In de volgende situaties en in het algemeen is een geluid hard genoeg om het gehoor te beschadigen:

  • U moet uw stem verheffen om met andere mensen te praten of voor andere mensen verstaanbaar te zijn.
  • U vindt het moeilijk om te horen wat mensen om u heen zeggen.
  • Uw oren doen pijn.
  • U heeft last van ruis of een piep nadat u aan een geluidsbron bent blootgesteld.

De enige manier om geluidsniveaus te meten, is in decibel (dB). Hoe hoger het getal, hoe luider. Een geluid van meer dan 85 dB kan het gehoor beschadigen, vooral als iemand er voor langere tijd aan wordt blootgesteld. Bijvoorbeeld:

  •  Fluisteren = 30 dB
  • Gesprek tussen twee mensen = 60 dB
  • Verkeer = 80 dB tot 85 dB
  • Motorfiets = 90 dB
  • Luide muziek afspelen via hoofdtelefoon = 100 dB
  • Een vliegtuig dat opstijgt = 120 dB

Met de technologie die we binnen handbereik hebben, is het heel eenvoudig om geluidsniveaus te meten, bijvoorbeeld via een smartphone app.

2. Wees voorzichtig bij het luisteren naar muziek

Luid muziek afspelen via een hoofdtelefoon of oortelefoon kan voor het gehoor nogal gevaarlijk zijn. Dit komt omdat, wanneer u een koptelefoon of oortelefoon opzet, u ook probeert om externe geluiden te dempen, waardoor u het muziekvolume op een (te) hoog niveau zet. Het verlagen van het muziekvolume met zelfs maar een klein beetje kan al een groot verschil maken.

Om te voorkomen dat u uw gehoor beschadigt enkele tips:

  • Kies voor om ruisonderdrukkende hoofdtelefoons / oortelefoons in plaats van het volume te verhogen om buitengeluiden te dempen.
  • Stel het volume zo in dat u de muziek prettig kunt horen (en niet luider).
  • Vermijd het afspelen van muziek op meer dan 60% van het maximale volume.
  • Gebruik uw hoofdtelefoon / oortelefoon niet meer dan 1 uur achtereen. Pauzeer van tijd tot tijd minstens 10 minuten om uw oren te laten ‘ademen’ en te beschermen tegen infecties.

3. Bescherm uw gehoor tegen lawaai

Wanneer we gedurende een lange periode worden blootgesteld aan harde geluiden, zullen we geleidelijk en zonder het te beseffen ons gehoor verliezen. Dit komt omdat de schade door lawaai meestal geleidelijk ontstaat. Blootstelling aan lawaai kan ook tinnitus veroorzaken (een piep of ruis in de oren of het hoofd), wat vervolgens kan leiden tot gehoorverlies in beide oren. In Nederland hebben naar schatting 2 miljoen (!) mensen tinnitus. Tinnitus kan verschillende oorzaken hebben, variërend van een te hoge bloeddruk tot infectieziekten. Ook kan het een bijwerking zijn van medicijnen. Maar vaak is lawaai de veroorzaker.
Het is daarom belangrijk om oren te beschermen tegen uitzonderlijk hard geluid bij concerten, in bars, clubs, door wegwerkzaamheden en sportevenementen, et cetera.

Enkele tips:

  • Ga weg van de geluidsbron
  • Pauzeer zo mogelijk elke 15 minuten door het geluid uit te zetten of daarvan weg te gaan
  • Geef uw oren ongeveer 18 uur om te herstellen na blootstelling aan overmatig lawaai
  • Draag oordopjes. Er zijn oordopjes in verschillende soorten, maten en prijsklassen, van eenmalig tot herbruikbaar. Er is ook maatwerk mogelijk.

4. Voeg wat cardio toe

Verbeter uw gehoor met oefening. Er is een verband tussen het cardiovasculaire systeem en het functionele vermogen van de organen en weefsels in het binnenoor. Door te bewegen, verbetert u de bloedcirculatie naar en in de beenderen en spieren in het oor. Verminder het risico op gehoorverlies door 5 dagen per week tenminste 20-30 minuten achter elkaar matig intensief te bewegen (wandelen, fietsen, zwemmen).

5. Train uw gehoor

Het menselijk brein speelt een zeer belangrijke rol bij het verwerken van de geluidsinformatie die onze oren ontvangen. Onderzoek van de University of Pennsylvania liet een verband zien tussen gehoorverlies en mentale aandoeningen zoals angst en depressie. Het onderzoek suggereert dat gehoorverlies kan leiden tot atrofie in auditieve gebieden van de hersenen, vooral bij oudere volwassenen.

Daarom kunnen sommige oefeningen, zoals het oplossen van puzzels en geluidsspelen, ervoor zorgen dat de hersenen actief aangesproken blijven:

  • Strategische games, kruiswoordpuzzels en hersenkrakers zorgen voor een uitstekende mentale workout. Ze bouwen voort op het vermogen van de hersenen om cognitieve associaties te vormen en vast te houden. Speel kaartspellen, los puzzels op of speel bordspellen of woord- / numerieke spellen, zoals Scrabble en Sudoku.
  • Oefen met gesprekken in lawaaiige omgevingen door deze thuis te simuleren. Dit is eenvoudig te doen door de radio of televisie op een normaal volume in stellen en vervolgens met anderen in dezelfde ruimte een gesprek te voeren. Concentreer op het gesprek terwijl u alle andere geluiden probeert te negeren. Dit helpt de geest om zich meer te concentreren op wat belangrijk is en de oren trainen om onnodige geluiden ‘uit te zetten’.
  • Oefen in het traceren van de geluidsbron. Sluit de ogen en vraag een ander naar verschillende delen van de kamer of het huis te gaan en daar geluid te maken. Identificeer vervolgens de richting van en afstand tot het geluid.
  • Oefen in het herkennen van verschillende soorten geluiden. Ga naar een relatief rustige plek, sluit de ogen en probeer alle verschillende geluiden in de omgeving te identificeren. Probeer de verschillende geluiden die u kunt horen, zowel dichtbij als veraf, te begrijpen en te identificeren. Hoe meer u dit oefent, hoe meer geluiden u kunt herkennen.

6. Doe wat yoga

Er zijn enkele yoga-oefeningen die ook kunnen helpen bij het gehoor. Het belangrijkste doel van deze yoga-oefeningen is om de bloedcirculatie in oren en hersenen te verbeteren. Verhoogde circulatie helpt de zenuwfuncties te verbeteren en verwijdert afvalstoffen.
Yogahoudingen met diepe ademhalingsoefeningen verhogen de zuurstoftoevoer naar het oor. Daarnaast hebben stretching en spierontspanning tijdens yoga een positieve invloed op het hart, de bloedcirculatie en de bloeddruk. Goede oefeningen in dit verband zijn: tadasana (‘boomhouding’), trikonasana (‘driehoekhouding’), dhanurasana (‘booghouding’) en bhujangasana (‘cobrahouding’).

7. Verander uw dieet

Zorg ervoor dat uw dieet weinig verzadigde dierlijke vetten en geraffineerde koolhydraten bevat. Vet voedsel kan de bloedtoevoer naar de oren (door de opbouw van cholesterol) en andere delen van het lichaam verminderen.

  • Probeer zalm, forel en haring te eten, neem noten, zaden en volkoren granen op in het dagelijkse eetpatroon en vooral verse groenten en fruit
  • Neem voeding met voldoende vitamine B3 + vitamine B6. Vitamine B3, ook wel bekend als niacine, bevordert de bloedsomloop naar de oren en door het hele lichaam door de kleine bloedvaten te laten uitzetten. Bovendien is vitamine B6, ook wel bekend als pyridoxamine, nodig voor een gezonde zenuwfunctie.
  • Zorg voor voldoende vitamine B12 + vitamine B9. Vitamine B12 en vitamine B9 (foliumzuur) spelen een belangrijke rol bij het normale functioneren van de hersenen en het zenuwstelsel, evenals bij de vorming van bloed en DNA. Vitamine B12-tekort kan worden gekoppeld aan leeftijdgerelateerde auditieve disfunctie, dus het is belangrijk om voldoende niveaus van deze vitamines via voedsel in te nemen.

8. Houd uw buitenste gehoorgang schoon

Soms kan vuil of oorsmeer de buitenste gehoorgang blokkeren. Dit is een veel voorkomende oorzaak van gehoorverlies. Over het algemeen heeft oorsmeer beschermende antibacteriële eigenschappen en is het relatief gezond als je het in kleine hoeveelheden hebt. Meestal zijn gehoorgangen zelfreinigend, maar in sommige gevallen raken ze verstopt, wat gedeeltelijk gehoorverlies kan veroorzaken.

Wattenstaafjes zijn zeker niet ideaal voor een grondige reiniging van de gehoorgang, want daarmee kunt u het smeer dieper in de gehoorgang duwen. Zodra het oorsmeer zich daar opbouwt kan het tot ernstiger problemen leiden. Het is eigenlijk beter om veiligere methoden te overwegen, zoals druppels minerale olie of babyolie.

horen

Waterstofperoxide druppels kunnen ook worden gebruikt om oren veilig schoon te maken, al kunnen ze een paar minuten lang een (beetje) branderig gevoel geven.

Daarnaast kunt u met een spuitje de gehoorgang voorzichtig uitspoelen met water of een zoutoplossing. Deze methode is meestal effectiever als er een kwartiertje voor het spoelen een soort oorreiniger of emulsie wordt gebruikt die het oorsmeer zachter maakt.

Raadpleeg een arts als er plotseling iets verandert in uw gehoorfunctie – dit kan een symptoom zijn van andere medische problemen.

Onbeperkt Tijdschriften lezen

Nieuwsbrief ontvangen?

Blijf op de hoogte van de laatste Upside berichten.


Advertentie

  • Cadeauwinkel
  • Samoon NL 300x250