Weten

Een occasion graag

autoIedereen heeft zo zijn of haar voorkeuren, van politiek tot kledingstijl en van potentiële partner tot wasmiddel. Maar is dit ook het geval op het gebied van automerken? AutoScout24 deed onderzoek naar de autovoorkeuren van Nederlanders. Hieruit blijkt dat wanneer Nederlanders op zoek gaan naar een andere auto, 45% de aanschaf van een elektrische auto overweegt. Millennials (50%) staan hier zelfs nog iets welwillender tegenover dan vijfenvijftigplussers (41%).

Randstad vs. provincie

Aan de ene kant overweegt bijna de helft (45%) van de Nederlanders de aanschaf van een elektrische auto. Aan de andere kant geeft zeventien procent aan dat zij zouden nadenken over de aanschaf van een dieselauto, ondanks dat er steeds meer te doen is rondom dieselauto’s, zoals de dieselgate en gemeenten die deze auto’s steeds meer weren in steden. Autobezitters in Groningen, Friesland en Drenthe trekken zich minder aan van deze perikelen, want ruim een kwart (28%) geeft aan de aanschaf van een dieselauto te overwegen en 40% een elektrische auto. Daartegenover zou slechts zeventien procent van de stedelingen uit Amsterdam, Rotterdam en Den Haag een diesel overwegen en overweegt meer dan de helft (52%) een elektrische auto.

Toyota- en Volkswagen-rijders meest merkvast

Het blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders (46%) een vaste voorkeur heeft voor een bepaald automerk en dat vrouwen (43%) minder merkvast zijn dan mannen (49%). Toch geeft 64% van de autobezitters aan dat zij in het verleden twee of meer keer van automerk veranderd zijn. Opvallend is dat mannen (67%) vaker van automerk hebben gewisseld dan vrouwen (60%). Opel-rijders wisselen het snelst van auto (negen procent binnen een jaar) en Toyota- en Volkswagen-rijders hebben een auto gemiddeld het langst in hun bezit (beiden tien procent langer dan tien jaar).

Zuinig

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders over het algemeen vrij zuinig zijn op hun auto, want achttien procent zegt de auto langer dan tien jaar in hun bezit te hebben. Hierbij springen vrouwen nog voorzichtiger om met hun auto dan mannen; respectievelijk 24 en dertien procent geeft aan tien jaar of langer met hun auto rond te rijden. Een vijfde van de Nederlanders (negentien procent) heeft een auto gemiddeld vijf jaar in bezit en gaat vervolgens weer op zoek naar een andere auto.

Voorkeur voor occasion

Driekwart van de Nederlanders (74%) zegt voor een tweedehandsauto te kiezen als zij een andere auto aanschaffen. Vrouwen (78%) zijn minder gesteld op een nieuw model dan mannen (70 procent) en kiezen eerder voor een occasion. Ook het merendeel van de millennials (84%) geeft de voorkeur aan een gebruikt model, terwijl vijfenvijftigplussers hier iets minder voor openstaan (65%).

Overigens stijgt het aantal nieuw verkochte personenauto’s ook. Op jaarbasis zijn dat er ongeveer 430.000 (2018). Een jaar eerder stokte de teller bij 414.538, volgens brancheorganisatie BOVAG, RAI Vereniging en RDC. Onder de nieuwe auto’s is Volkswagen veruit het populairste merk en heeft daarmee 11,4 procent van de markt in handen. De Volkswagen Polo was het populairste type met 8.569 registraties. De top drie van automakers werd gecompleteerd door Renault en Opel. Qua modellen zijn de Ford Fiesta en de Renault Clio de nummers twee en drie.

Trefwoord
Onbeperkt Tijdschriften lezen

Nieuwsbrief ontvangen?

Blijf op de hoogte van de laatste Upside berichten.


Advertentie

  • Cadeauwinkel
  • Samoon NL 300x250