Doen

Plan de perfecte vakantie

kaart, vakantie, wereld

Je zou het misschien niet zeggen, maar vakanties zijn bijzonder ingewikkeld qua psychologische voordelen en effecten. In ieder geval moeten ze stressvrij zijn – je wilt immers kunnen uitrusten – wat tot de misvatting leidt dat je er vooraf niet te veel mee bezig moet zijn. Gedragswetenschappen vertellen ons echter dat bepaalde strategieën voordat we op vakantie gaan de positieve effecten versterken en ons een meer uitgerust gevoel geven als we weer thuiskomen.

Plan ver vooruit, want dat geeft voorpret

Gedragseconoom Dan Ariely schrijft dat een weekje vakantie eigenlijk veel langer is. Een vakantie bestaat altijd uit drie delen. De reis zelf , maar ook de maanden vooraf als we uitkijken naar de trip. De derde fase, na terugkomst, duurt heel lang, met de prettige herinneringen die we later keer op keer ophalen.

“Elke vakantie kent 3 fases: planning, de reis en de herinneringen”

Om het maximale uit onze vakantie te halen moeten dus de drie fases in ogenschouw nemen. Vroeg boeken kan goedkoop zijn, maar de prijs van (vlieg)tickets gaat ook vaak omlaag naarmate de tijd vordert. U kunt natuurlijk al wel een hotel uitzoeken en kijken wat u zeker niet wil missen op de bestemming. De voorpret is namelijk een essentieel deel van de reis. Het merendeel van de mensen is gelukkiger voorafgaand aan hun reis dan na thuiskomst, blijkt uit een studie uit 2010. Het vooruitzicht dat je straks heerlijk op vakantie gaat is een bijzonder sterke motivator – en uiteindelijk vergelijkbaar met het gevoel dat je op vrijdag waarschijnlijk opgetogener bent dan op zondag.

Beperk uzelf om teleurstelling te voorkomen

Tijd voor een cruise van Barcelona naar Rome? Een wandelvakantie in Slovenië? Of liever op de fiets naar Sint-Petersburg? Hoe te garanderen dat de keus voor het één niet uitdraait op teleurstelling over het missen van iets anders?

Psychologen hebben al ontdekt dat het menselijke brein ‘vastloopt’ als we te veel opties hebben. Psycholoog Barry Schwartz noemt het de ‘keuzeparadox‘.  Een paar opties is beter dan niets, maar je ziet al snel door de bomen het bos niet meer. Maak dus een selectie van twee favoriete opties, broedt daar even op en neem de beslissing.

Neem een vakantie van een week, de tweede week vergeet je toch

De bekende gedragseconoom Daniel Kahneman (Ted-talk) stelt dat we bestaan uit twee helften: onze ervarende zelf en onze herinnerende zelf. Beide delen van ons bewustzijn ‘leven’ in andere tijdsperiodes. De ervarende zelf richt zich op het hier en nu, terwijl de herinnerende zelf in het verleden duikt.

Stel dat u twee weken op vakantie gaat naar een resort in Turkije of Thailand. Na een week is alles gesneden koek en vormt u nauwelijks nog nieuwe herinneringen, aldus Kahneman. ‘Je verandert het verhaal niet.’

Overigens is er een trucje om dit enigszins te omzeilen: maak van uw vakantie een rondreis. Door meerdere keren van plek te wisselen, maakt u immers wél nieuwe herinneringen aan.

Gun uzelf de tijd om in de vakantiemodus te komen

Het klinkt misschien overdreven, maar neem een paar dagen vrij vóórdat u vertrekt, adviseert Al Gini, auteur van The Importance of Being Lazy. Die tijd kunt u gebruiken om op uw gemak in te pakken en het huis op te ruimen zodat u helemaal klaar bent om u te richten op de vakantie. Hoe minder gehaast, hoe beter de vakantie van start gaat.

Geef geld uit aan ervaringen, niet aan spullen

Reizen en vakanties passen heel goed in het adagium: geef geld uit aan ervaringen, niet aan materiële zaken. Memorabele herinneringen draag je veel langer mee dan een glimmend nieuwe auto of een grappige koffiemok van de vakantiebestemming. Zet dus liever geld opzij voor een huurauto zodat u die afgelegen vulkaan kunt bezoeken in plaats van spullen mee naar huis te torsen.

Eerst verkennen, daarna luieren

‘Het is beter om in het begin meer te verkennen en later meer te genieten’, stelt computerwetenschapper Brian Christian, schrijver van het boek Algorithms to Live By: The Computer Science of Human Decisions. Dit is omdat u de vakantiebestemming gedurende uw verblijf steeds beter leert kennen. Na verloop van tijd wordt het lastiger om (nog) betere plekken te vinden om te eten of te drinken. Alles is nieuw op de eerste dag, dus omarm die drang om nieuwe plekken te ontdekken. Op dag 7 (want u blijft immers maar een week!) kent u de omgeving al goed en is het prima om lekker te genieten van eerdere ontdekkingen.

Plan het hoogtepunt aan het eind

De meeste mensen herinneren zich de piek en het einde van een bepaald evenement. Kahneman noemt dit de piek-einderegel. Als je een lijst namen voorgeschoteld krijgt, kun je waarschijnlijk de bijzonderste en de laatste het makkelijkst herinneren. Bij vakanties werken net zo. Als het past, plan dan het hoogtepunt tegen het eind – of in elk geval voorbij het midden – en het grote kampvuur aan het eind.

Vertel anderen over de reis

Als die ene fietstocht u helemaal oppepte, vertel dan al vrienden en familieleden erover als u weer thuis bent. Onderzoek over onze mate van geluk wijst namelijk uit dat we plezierige herinneringen beter onthouden als we erover praten.
Ook hier geldt weer dat u zich gelukkiger voelt wanneer u vertelt over mooie herinneringen in plaats van nieuwe spullen. Kortom: dé beste manier om na de vakantie het plezier dat u had levendig te houden.

“Elke vakantie kent 3 fases: planning, de reis en de herinneringen”

 

bron: BI

Trefwoord
Onbeperkt Tijdschriften lezen

Nieuwsbrief ontvangen?

Blijf op de hoogte van de laatste Upside berichten.


Advertentie

  • Cadeauwinkel
  • Samoon NL 300x250