Proeven

Schuldloos eten

voeding, dieet, gezondOver wat we allemaal wel en niet mogen eten zijn boekenkasten vol geschreven. Voeding hoeft echter helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Veel voedsel waarvan we denken dat het ongezond is, is dat in werkelijkheid helemaal niet en kan zelfs gewoon goed voor ons zijn.

Als algemene vuistregel geldt: onbewerkt voedsel is over het algemeen ok. We kunnen van veel voedsel te veel eten, maar niet van groenten. De meesten van ons kunnen hun dieet al een flink stuk verbeteren door simpelweg meer groenten te eten. Dat wil echter niet zeggen dat koolhydraten of vet eten taboe moeten zijn. Ook producten met gluten of zuivel, past voor de meeste mensen prima in een gezond dieet.

Dit is wat de wetenschap zegt over zaken als zout, cafeïne en vetten – en waarom u zich niet druk hoeft te maken als u ze eet, zolang u het maar met mate doet.

Kaas kan prima bij een gezond dieet horen

Natuurlijk zit kaas vaak bomvol verzadigd vet. En vol zout ook. Het moet daarom niet het hoofdbestanddeel van het dagelijks dieet zijn. Maar dat maakt het nog niet tot een verboden vrucht. Kaas zit namelijk vol voedingsstoffen. Het zit ook vol proteïne, calcium, vitamine B12 en gezonde vetzuren die het risico op diabetes verlagen. Net als gefermenteerd voedsel stimuleert het de aanmaak van belangrijke darmbacteriën.

Studies wijzen er ook op dat consumptie van kaas samenhangt met een verlaagd risico op hartaandoeningen en het zou zelfs kunnen samenhangen met een verlaagd risico op problemen met het cholesterolgehalte, hoewel daar nog meer onderzoek voor nodig is.

Eieren zijn een uitstekende bron van proteïnen en u krijgt er geen verhoogd cholesterol van

Eieren zijn de beste bron van proteïnen en zitten vol met andere gezonde stoffen zoals choline, een voedingsstof die belangrijk is voor de ontwikkeling van de hersenen. Eieren zitten echter ook vol cholesterol, zodat ons jarenlang verteld is dat we rustig aan moeten doen met de hoeveelheid dagelijkse eieren. Die aanbeveling is echter veranderd. Voor het merendeel van de mensen geldt dat het cholesterolgehalte in voedingsmiddelen weinig tot geen effect heeft op het cholesterolgehalte in het bloed. koffie, dieet

Koffie – en cafeïne in het bijzonder – heeft positieve gezondheidseffecten en kan het risico op kanker en leveraandoeningen verkleinen

Vaak hoor je dat mensen zich voornemen minder koffie te drinken. Maar dat is vreemd wanneer je kijkt naar de positieve gezondheidseffecten die aan koffie worden toegedicht. Steeds meer onderzoek wijst erop dat het drinken van koffie samenhangt met een lang leven. Mensen die koffie drinken hebben over het algemeen minder kans op kanker, leveraandoeningen en dementie.

Vetrijke voedingsmiddelen waren lange tijd taboe, maar het wordt steeds duidelijker dat ze noodzakelijk zijn

Steeds meer onderzoek wijst erop dat we niet noodzakelijkerwijs dik worden van het eten van vet. We hebben vet nodig om te overleven, en dat geldt vooral voor vetten die we aantreffen in eieren, olijfolie en avocado’s. Een vetrijk dieet is geen garantie op hart en vaatziekten, zo blijkt uit steeds meer onderzoek. Sterker nog, het eten van genoeg vet levert energie op én een verzadigd gevoel, zodat de inname beperkt blijft. voeding

Pasta en andere koolhydraten hoeven niet per se in de ban

Was eerst vet volksvijand nummer 1, langzamerhand maken koolhydraten aanspraak op die titel. Maar granen, met name volkoren, horen al heel lang bij een gezond voedingspatroon.

Uit een recente studie blijkt dat mensen die de helft van hun calorieën uit koolhydraten halen lang leven. Te veel of te weinig koolhydraten eten wordt wel in verband gebracht met een verhoogd sterfterisico. Er bestaat enige zorg dat bepaalde bewerkte koolhydraten (zoals in koekjes of snoep) die snel in het bloed worden opgenomen, de bloedsuikerspiegel gevaarlijk kunnen verhogen. Maar graankoolhydraten en andere plantaardige koolhydraten zijn belangrijke energiebronnen. Zorg wel voor voldoende groenten bij de pasta.

Toen vet nog onze vijand was, werd magere melk onze beste vriend. Toch zijn er goede redenen om volle melk te drinken

Volle melk bevat veel calcium, proteïne, vet, vitamine D en nog zo wat andere voedingsstoffen. Een studie in de American Journal of Clinical Nutrition laat zien dat zuivelvetten niet leiden tot hart- en vaatziekten of een vroegtijdige dood. Nóg mooier: recent onderzoek wijst uit dat vetrijke zuivelconsumptie het risico op obesitas verlaagt.

Vetzuren kunnen gezond zijn – en dat beperkt zich niet alleen tot olijfolie

Niet alleen olijfolie is gezond, ook andere oliën bevatten veel enkelvoudige onverzadigde vetten waarmee het goed koken is, zoals pinda- en sesamolie.

Ook aardappelen zaten lange tijd in het beklaagdenbankje, maar ze bevatten veel voedingsstoffen

Aardappelen horen niet alleen thuis in het rijtje gezonde koolhydraten, ze bevatten ook nog eens veel voedingsstoffen zoals kalium en vitamine C. En als u ze niet schilt, leveren ze ook nog eens goede vezels.

Ook boter is toe een stevige herwaardering

Om maar geen boter te hoeven eten, begon men steeds meer kunstmatige alternatieven te consumeren. Alternatieven die vol zaten met transvetten, die achteraf heel erg slecht voor onze gezondheid bleken. Net als vet is ook boter bezig met een comeback. Zolang het maar met mate wordt geconsumeerd, is het niet ongezond.zout, voedsel

Zelfs zout is niet eens zo heel erg slecht als we eerder dachten

Steeds meer studies wijzen uit dat zout niet zo’n groot effect heeft op onze gezondheid. In weerwil van wat een gangbare gedachte is, lijkt er zelfs bewijs voor dat te weinig natrium geassocieerd wordt met een te hoge bloeddruk – hoewel daar nog meer onderzoek naar gedaan moet worden. Niet zozeer het zout zelf als wel de hoeveelheid die we consumeren is belangrijk. Daar zijn we ons te weinig van bewust. Aan bewerkt voedsel wordt zout toegevoegd. Dat, en het voedsel dat we in restaurants eten, is goed voor 70% van alle natrium die we binnenkrijgen. Zout dat we in de keuken gebruiken wanneer we zelf koken is goed voor slechts 10% van onze gemiddelde inname. Dus: vermijd te veel bewerkt voedsel, en voelt u zich niet schuldig als u zout strooit over zelf gemaakte frieten.

Voor de overgrote meerderheid van de mensheid: gluten zijn oké

Afgelopen jaren is glutenvrij eten hip geworden. Maar wat zijn gluten eigenlijk? Het is de naam van een groep eiwitten in sommige graansoorten die al duizenden jaren door de mensheid worden gegeten. Voor die ene procent van de wereldbevolking met coeliakie (glutenintolerantie) is het een serieus probleem, voor de rest dus niet.

Bron: .o.a. BI

Trefwoord
Onbeperkt Tijdschriften lezen

Nieuwsbrief ontvangen?

Blijf op de hoogte van de laatste Upside berichten.


Advertentie

  • Cadeauwinkel