Zien

Een zilveren bolletje met wit

De tanden van het Meisje met de parel zijn geel-grijs, en zullen naar alle waarschijnlijkheid niet lang meer blijven vastzitten. Het is wellicht een wat onsmakelijke benadering van Vermeers klassieker, maar dankzij het Meet Vermeer-project dat in het Mauritshuis werd gelanceerd, is beter te zien dan ooit hoe het is gesteld met het gebit van het meisje op Johannes Vermeers beroemde schilderij uit 1665.

Kunstplatform

Het Mauritshuis zocht samenwerking met het onlinekunstplatform Google Arts & Culture, en zeventien internationale partners die eveneens een werk van Vermeer hebben hangen. Samen brengen ze digitaal alle 36 schilderijen die Vermeer (1632-1675) maakte bij elkaar. Via een app treed je een virtueel fictief museum binnen van zeven kamers waar je niet alleen doorheen wandelt, maar ook kan inzoomen of meer informatie over een schilderij kan opvragen. Wie het leuk vindt, kan een rondje van 360 graden maken en de omgeving bekijken waar de Vermeer hangt.

‘Het is de enige manier om Vermeers hele oeuvre bij elkaar te krijgen’, vertelt Emilie Gordenker, directeur van het Mauritshuis, bij de presentatie. Sommige werken zijn te fragiel om te vervoeren en, ook onhandig, er is er één in het bezit van koningin Elizabeth II, die het in Buckingham Palace heeft opgehangen. Een ander voordeel, benadrukt Gordenker, je ziet in het onlinemuseum veel meer details. Zo is met het blote oog de handtekening van Vermeer op zijn werk niet te zien. Wie digitaal inzoomt kan dat wel, en ontdekt een tamelijk sympathiek handschrift. De Vermeer in Buckingham Palace, zo blijkt uit een 360-gradenrondje, hangt tussen tijdgenoten in gouden lijsten op een muur met oranje behang.

Inzoomen

Technology meets art, is de slogan, waarmee bedoeld wordt dat Google Arts & Culture meer toont dan met het blote oog op een schilderij is te zien. Je leert meer over de techniek, het pigment, de liefhebber kan bij wijze van spreken het aantal haren tellen dat het penseel bevatte en je kan zien dat de parel van het Meisje met de parel een zilveren bolletje is met wat wit erin.

Gaat die detailblik niet ten koste van het mysterie van de schilderijen? Juist niet, vindt Gordenker. ‘Je wordt juist nieuwsgieriger naar het echte werk.’ Zelf is ze anders gaan kijken naar de schilderijen door het inzoomen. ‘Het viel me nu bijvoorbeeld veel meer op dat het Meisje met de parel nauwelijks wenkbrauwen heeft of dat haar neus doorloopt vanaf haar voorhoofd.’

Lees meer

Trefwoord

Nieuwsbrief ontvangen?

Blijf op de hoogte van de laatste Upside berichten.


Advertentie

  • Cadeauwinkel