
Geen weg terug voor RTRN
Groningen?!? Wat moet een Amsterdams bedrijf met een creatief bureau uit Groningen? Het stikt hier van de havermelk-latte-drinkende hippe bureau’s met kasten vol awards. Of dan op z’n minst een bureau uit Rotterdam of Utrecht. Maar Groningen?
Het was november 2018. We hadden net de opdracht gekregen om de websites van Charco & Dique te beheren. En er kwamen twee nieuwe sites bij waar we de development voor mochten doen. Of we dan wel wilden samenwerken met creatief bureau RTRN.
Het duurde ook niet lang voordat wij doorhadden waarom hun oog op RTRN was gevallen. Bart en Erik, de twee heren aan het roer, doen denken aan de serie Mad Men. Niet omdat ze voor 11 uur s’ochtends de fles whiskey van hun kurk ontdoen. Of omdat hun kantoor blauw staat van de sigarettenrook. Nee, ze hanteren het klassieke format van creative en copy. En dat pakt goed uit.

Ook voor ons. Want na drie jaar samenwerken besloten Sander en ik dat het tijd werd om ons eigen merk te herzien. Om eerlijk te zijn zaten we al een tijdje in een identiteitscrisis. Wie zijn we nou eigenlijk? Waar staan we voor? We wisten daar geen eenduidig antwoord op te geven. En dat is waar de magie van RTRN z’n werk doet.
Eigenlijk hadden ze aan een half woord genoeg. Erik en Bart keken dwars door ons heen. Wisten precies wie waren. En dat terwijl we elkaar nog nooit ‘in het echt’ hebben ontmoet. “Nerds with Benefits” en “Het meest miskende webbureau van Nederland” was hoe ze ons aan onszelf deden herintroduceren. Goed werk – met een knipoog. Dat is Upside. Iets wat we sindsdien met trots uitdragen. Een schot in de roos.

En niet alleen voor ons. RTRN heeft tientallen bedrijven, overheidsinstanties en zelfs scholen geholpen zichzelf te herontdekken. Wij hebben het geluk dat we regelmatig met ze mogen samenwerken aan verschillende websiteprojecten. En er zullen er nog vele volgen. Ze zitten nog wel even aan ons vast. Geen weg terug voor RTRN.