Ga naar hoofdinhoud
Blog

SEO voor B2B: heeft dat eigenlijk wel zin?

Ron Geertsma van Upside
Door Ron Geertsma Digitale strateeg

Steeds vaker hoor ik van nieuwe B2B-klanten dat ze SEO helemaal links laten liggen. Ze focussen liever op social media of een advertentiecampagne. Ik snap het wel. Je hebt veel sneller resultaat.

Zoekmachineoptimalisatie voor business-to-business bedrijven heeft te maken met twee belangrijke uitdagingen:
Als je het zoeklandschap van B2B vergelijkt met B2C, zie je dat het zoekvolume véél lager is.
En als je in een markt zit met veel concurrentie, zoals een boekhouder of webdesigner (we kennen de slagen van de zweep ;)), is het bijna niet te doen om op pagina 1 te ranken voor de belangrijkste zoekwoorden.

Is het wel de moeite waard?

Onze ervaring met SEO als B2B-bedrijf

Bij ons strategisch webdesignbureau zetten we SEO in als één van onze marketinguitingen. Het is niet de belangrijkste, maar het levert zo nu en dan een project op. Niet lang geleden werden we via een van onze artikelen gevonden door een bedrijf voor een project van €25.000. Niet gek, toch?

Dus, hoe doe je dat ook voor jouw bedrijf?

Hier zijn 7 praktische tips om het meeste uit je B2B SEO-campagne te halen

1. Pick your battles

Je positie in de Google-ranking wordt bepaald door je autoriteitscore en de relevantie van de content op je pagina.

Zie autoriteitscore als een populariteitswedstrijd op de middelbare school. Was je populair, dan werd je als een van de eersten gekozen bij de teamverdeling bij gym. Dan werd er beter naar je geluisterd. Hoe word je dan populair? Doordat andere kinderen die populairder zijn dan jij je erkennen. Zo werkt het ook online. Als websites met een hogere autoriteitscore dan jij een link plaatsen naar jouw site, dan stijg je in de zoekresultaten. Dan rank je makkelijker op een bepaald keyword.

Heb je een lage autoriteitscore, dan wordt het lastig om te ranken op zoekwoorden waar populairdere websites op ranken. Zo lastig dat het geen zin heeft.

Daarom, pick your battles. Kies keywords waar je wél kunt winnen.

2. Go long(tail) first

Long tail keywords zijn langer en specifieker. Neem bijvoorbeeld dit artikel. Mijn primaire keyword is B2B SEO.

Als je de concurrentie bekijkt op het woord SEO, dan is er een difficulty van 52%. Er is wel veel zoekvolume, maar ik kom hier met een autoriteitscore van 20 nooit bovenuit.

Als ik kijk naar het zoekwoord B2B SEO, dan is de difficulty 10. Het volume is met 30 wel een stuk lager, maar de kans dat ik in de top 30 beland is groot en pak ik al deze zoekers. En daarbij zijn zoekers naar B2B SEO veel relevanter voor mij, omdat dit onze ideale doelgroep is.

Keyword 'SEO'
Keyword 'SEO'
Keyword 'B2B SEO'
Keyword 'B2B SEO'

3. Zoek aansluiting met zoekgedrag en zoekintentie

Probeer op basis van de zoekterm te bepalen wat de intentie is van iemand die zoekt. Wil degene iets kopen, of is degene in een onderzoekende fase? Stem daar je content op af.

Een voorbeeld: als iemand googelt naar “hoe lang broccoli koken?”, heeft het dan zin om een productpagina van broccoli te maken?

Ik denk het niet. Waarschijnlijk staat degene met een pan broccoli op het vuur en wil hij snel weten hoe lang hij moet koken.

Wat misschien wel een goede pagina zou zijn is: “Download onze cheat sheet met de kooktijden van veelvoorkomende groenten.”

4. Gebruik de juiste tools

De meeste blogs zullen je verwijzen naar de gratis tools. Maar als je het SEO-spelletje serieus wilt nemen, heb je echt betaalde tools zoals SEMRush of aHREFS nodig.

Deze tools tonen veel meer informatie over de zoekwoorden. Een van mijn meest favoriete indicatoren is ‘Keyword difficulty’, dat op een schaal van 1 tot 100 aangeeft hoe moeilijk het is om te ranken voor een opgegeven keyword, op basis van andere websites en hun autoriteitsscore.

5. Beantwoord veelgestelde vragen

Het gebeurt zelden dat mensen alleen het exacte zoekwoord intypen. Meestal zoeken bezoekers op een vraag. Als je in een tool zoals SEMRush naar de ‘questions’ tab kijkt, zie je de vragen die men intypt. Deze vragen kun je perfect meenemen in een FAQ onderaan je pagina, zodat je ook op deze keywords rankt.

Veelgestelde vragen voor B2B SEO in Semrush
Veelgestelde vragen voor B2B SEO

6. Creëer een kennisbank

Niet veel B2B-bedrijven doen dit, maar dit is voor veel van onze klanten effectief gebleken: een kennisbank. Of wiki. Of begrippenlijst. Hoe je het ook wilt noemen.

Zie het als een encyclopedie van jouw vakgebied waarin je alle begrippen uitlegt. Meestal geef je de pagina een “Wat is…” titel. Bijvoorbeeld “Wat is SEO”. Vanuit deze pagina link je weer door naar relevante blogposts of dienstpagina’s, zodat je deze mee omhoog tilt.

Website kennisbank
Begrippenlijst of wiki

7. Tot slot: focus op waarde

Content is generiek aan het worden. Helemaal nu ChatGPT ieders copywriter aan het worden is. Het internet is een ‘Sea of Sameness’ aan het worden.

Daarom is het zo belangrijk dat je content verfrissend is. En waardevol.

Kijk niet te veel naar je concurrenten, probeer zelf creatief te zijn in de content die je publiceert. Want ‘great content goes a long way’.

Val niet voor SEO-trucs. Google updatet regelmatig en filtert uiteindelijk toch jouw troep eruit. Zorg dus voor waardevolle, duurzame content, want dat is wat Google haar zoekers wil tonen.

Is jouw organisatie beter af met een upside? Ga van start