De ultieme website strategie gids voor 2024
Daar ga je weer: een nieuwe website. Waarschijnlijk had je bij de vorige website sommige dingen liever anders gedaan. Hoe voorkom je dezelfde fouten maakt? Je raadt het al: met een website strategie natuurlijk (of online marketing strategie als je het breder wilt trekken). Maar wat houdt dat precies in dan, zo’n strategie?
In dit artikel helpen we je in 9 stappen naar een complete plan van aanpak voor je nieuwe website. Na het lezen van het artikel weet je exact wat jou te doen staat, hoe je je team mee krijgt en hoe je een briefing kunt uitzetten naar een webdesignbureau.
Voordat we beginnen: wat is een online strategie?
Een online strategie is de manier waarop een bedrijf haar doelstellingen wilt bereiken – via het internet. Het is een plan van aanpak voor de korte en middellange termijn voor je website, content, SEO, socials en advertenties.
Een strategie voor je website in 9 stappen
Als webbureau beperken wij ons alleen tot de strategie voor de website. De website is het middelpunt van alle online activiteiten. Waar advertentietactieken en social media kanalen trendgevoelig en vluchtig zijn, is een goede website een duurzame fundering voor je online marketing. Maar hoe zorgen we ervoor dat we de website waardevol kunnen inzetten voor jouw bedrijf?
Stap 1: Stel meetbare doelen
Voordat je ook maar met iets begint, wil je op papier zetten wat je wilt bereiken. De aanleiding voor een nieuw website heeft meestal te maken met het bereiken van bepaalde bedrijfsdoelen. Is het een omzetdoel? Of willen jullie een specifiek aantal nieuwe klanten uit een nieuwe doelgroep bereiken? En per wanneer moet dat doel bereikt zijn?
Definieer je doelen op een manier dat het meetbaar is, zodat je exact weet wanneer je het doel bereikt hebt.
Voorbeeld doel: Wij willen 5 miljoen euro omzet voor het einde van 2024.
Voorbeeld doel: Wij willen 20 nieuwe MKB-klanten binnen 12 maanden.
Omdat een website – tenzij het een webshop is – niet altijd voor directe sales zorgt, zul je de doelen moeten vertalen naar meetbare resultaten voor je website. Dit noemen we Key Performance Indicators, of KPI’s in het kort. Dit zijn indicatoren die, wanneer verbeteren, als logisch gevolg hebben dat onze bedrijfsdoelen worden behaald. Denk hierbij aan contactverzoeken, websitebezoekers en lead magnet downloads.
Voorbeelden van KPI’s geschreven naar een meetbaar websitedoel:
Wij willen de demoaanvragen van 10 per maand laten stijgen naar 25 per maand voor het einde van 2024.
Wij willen het aantal organische bezoekers verdubbelen naar 1.000 per maand in 6 maanden tijd.
Wij willen de conversieratio van 1% naar 1,25% verhogen voor de feestdagen beginnen.
Als online marketeer mag je aannemen dat als je meer websitebezoekers aantrekt, je conversieratio omhoog gaat en je meer aanvragen krijgt, het bedrijf meer klanten zal aantrekken.
Tip: Zorg ervoor dat je conversies registreert in Google Analytics. Zo weet je exact welke content en online kanalen het meest bijdragen aan het bereiken van je doelen.
Stap 2: Definieer jouw doelgroep
We kunnen dit niet genoeg benadrukken: des de beter jij je ideale klant en zijn problemen begrijpt, des de beter zal je website presteren. Stel daarom een persona op voor iedere doelgroep van je website. Denk bijvoorbeeld aan potentiële klanten, bestaande klanten en nieuwe medewerkers.
Hoe maak je een persona?
Hou het simpel. Gebruik je beste klanten als voorbeeld. Interviews ze als het nodig is. Je wilt zo goed mogelijk antwoord krijgen op de volgende vragen:
- Welke taken is mijn persona aan het uitvoeren met betrekking tot mijn product of dienst? Welke doelen wilt mijn persona bereiken? Welk probleem wilt hij oplossen?
- Wat staat zijn doelen in de weg? Wat frustreert hem het meest?
- Waar wordt mijn persona echt blij van?
Je kunt deze vragen op praktisch niveau beantwoorden, maar vergeet ook sociale en emotionele problemen niet.
Tip: Nadat je de persona af hebt gemaakt, kun goede klanten vragen of jouw persona in hun ogen klopt.
Stap 3: Voer een concurrentieanalyse uit
Een concurrentieanalyse is een goed startpunt om jezelf te positioneren in het online landschap. Kies 3 tot 5 van je directe concurrenten die online strijden voor dezelfde klanten als jij en die het beter doen dan jij.
Maak een schema (bijvoorbeeld een spreadsheet) die je per concurrent invult.
Beantwoord vragen als:
- Naam
- Website URL
- Aantal medewerkers
- Headline op de hompage/value proposition
- Tone of voice
- Merkkleuren
- Top keywords
- Aantal volgers op socials
- Geschat aantal websitebezoekers
- Lead magnets
- Aanbod
- Is er een nieuwsbrief?
- Blogfrequentie
- Sterke punten
- Zwakke punten
Zo heb je een goed overzicht van waar de gaten zitten en hoe jij je bedrijf kunt onderscheiden ten opzichte van de concurrentie.
Tip: Als je iedere concurrent in een kolom naast elkaar zet, inclusief jezelf, dan zie je in één oogopslag de verschillen en waaraan je moet werken.
Stap 4: Inventariseer je content
Bij Upside vinden wij content marketing nog steeds de beste online marketingstrategie. Goede, waardevolle, originele content is goud waard en blijft jaren lang zijn vruchten afwerpen.
Inventariseer welke content je al hebt. En breng in kaart welke content er nog nodig is. Je zult er misschien niet direct aan denken, maar een spreadsheet is hier uitermate geschikt voor. Maak een overzicht van alle pagina’s die je gaat maken en noteer:
- De paginatitel
- De URL
- De intentie van de pagina (informatief, commercieel, transactioneel)
- De belangrijkste zoek- en kernwoorden
- De sectietitels, elementen en functionaliteiten
- Een link naar een Google Doc met de daadwerkelijke content
- De status (to do, doing, done)
- Het verantwoordelijk teamlid
Tip: Gebruik Google Analytics of andere analytische software om te bepalen welke pagina’s goed bezocht worden en welke niet. Less is more. Dus heb je pagina’s die slecht bezocht worden en/of een hoge bounce rate of exit rate hebben, dan is het misschien een goed moment om ze te schrappen.
Stap 5: Bepaal je conversiemethode(s)
Met je doelen en KPI’s in het achterhoofd is het nodig dat bezoekers bepaalde acties ondernemen waardoor zij uiteindelijk klant worden. Dit laat je natuurlijk niet aan het toeval over, dat ga je ontwerpen.
Het is goed om je te beseffen dat niet iedere bezoeker direct bij je wilt kopen (dat is gemiddeld maar 3%). Elke bezoeker bevindt zich in een andere fase van de Buyers Journey. Aan jou om met een conversiemethode te komen die per fase daarin faciliteert.
1. Awareness fase
De bezoeker ervaart een probleem of uitdaging, maar weet deze nog niet te benoemen. Hij gaat op onderzoek uit om het probleem te diagnostiseren
Conversiemethode: Een whitepaper of E-book dat het probleem uiteenzet
2. Consideration fase
De bezoeker is zich er van bewust dat hij een probleem heeft, maar weet nog niet welke oplossing het beste is. Hij gaat oplossingen vergelijken.
Conversiemethode: Een productsheet met alle features van een product
3. Decision fase
De bezoeker weet welke oplossing zijn probleem oplost, maar weet nog niet welke aanbieder het beste is. Hij gaat aanbieders vergelijken.
Conversiemethode: Een demo-aanvraag
Tip: Voorheen moest je vaak je e-mailadres achterlaten voordat je content als whitepapers ontvangt. Gated content noemen we dat. We zien de laatste tijd dat mensen gated content zat zijn. Overweeg je content un-gated aan te bieden.
Stap 6: Bepaal je online marketing kanalen
Hoe ga je er voor zorgen dat bezoekers daadwerkelijk op je website terecht komen? Welke online kanalen en online activiteiten ga je daarvoor inzetten? Dit onderwerp verdient een blog op zichzelf, dus daarom houden we het kort en bondig.
Een overzicht van digitale marketing kanalen die je kunt inzetten:
- Search Engine Optimization (SEO)
- Search Engine Advertising (SEA)
- Organische bereik opbouwen op socials
- Adverteren op socials
- Gastbloggen
- Adverteren op websites waar je doelgroep vaak komt
- Offline adverteren (krant, radio, televisie)
Tip: Bevindt jouw bedrijf zich in een markt met veel concurrentie en denk je dat SEO daarom geen zin heeft? We horen dat vaker. Probeer zoekwoorden te vinden met een lage Keyword Difficulty waarvoor je makkelijk rankt. Met tools als SemRush of Ahref’s zijn dergelijke woorden redelijk makelijk te vinden.
Stap 7: Maak een overzicht van Trust Builders
Sommigen noemen het social proof, wij noemen het Trust Builders. Een Trust Builders is een bepaald type content die er voor zorgen dat je website vertrouwen creëert bij je doelgroep. Want hoe meer vertrouwen je website schept, hoe meer aanvragen je zult krijgen. En als bonus wordt je verkoopgesprek ook makkelijker.
Voorbeelden van Trust Builders:
- Reviews
- Testimonials
- Videotestimonials
- Overzicht van partners
- Logo’s van klanten
- Certificeringen
- Awards
Tip: Wees niet te zuinig met Trust Builders. Kies er tenminste drie. En gebruik ze vooral naast je belangrijkste call-to-actions.
Stap 8: Creëer de sitemap
Een sitemap is een hiërarchisch overzicht van alle pagina’s op je website. Visueel lijkt het op een mindmap. Het voordeel is dat iedereen in één oogopslag ziet wat de structuur van de website is.
Er is geen eenduidig antwoord op de vraag wat de beste sitemap is voor jouw online marketing. Een aantal zaken waar je rekening mee kunt houden:
- Hou het simpel. Te veel pagina’s maakt navigeren lastiger. En een bezoeker die de weg niet kan vinden is een bezoeker verloren.
- Breng lagen aan. Merk je dat je laag meer dan 7 type pagina’s bevat? Dan is het verstandig pagina’s onder elkaar onder te brengen in verschillende lagen.
- Bewaar overzicht. Je hoeft niet iedere case of blog in je sitemap terug te laten komen. Maak een stapeltje pagina’s die je ‘artikelen’ noemt om aan te geven dat het meerdere pagina’s van hetzelfde type zijn.
Tip: Met Whimsical kun je gratis sitemaps maken.
Stap 9: Maak een planning en taakverdeling
Je hebt nu een plan uitgeschreven om een strategie te vormen voor je website. Nu is het tijd om de strategie tot leven te brengen.
- Wanneer komen we samen om de doelen en KPI’s op papier te zetten?
- Wie gaat de klanten interviewen voor de persona’s?
- Wie gaat de ontbrekende content schrijven?
Maak een planning en verdeel de taken onder verschillende teamleden. Vraag ieder teamlid hoeveel tijd hij/zij verwacht nodig te hebben en maak het visueel op een Kanban bord of Gantt diagram.
Tip: De meeste teamleden zijn te optimistisch als het gaat om de tijd die zij verwachten nodig te hebben. Doe alle verwachtingen keer 1,5. Net als een verbouwing: het gaat nooit zoals het is gepland.
Aan de slag met jouw websitestrategie
Een goede voorbereiding is het halve werk. Na het doorlopen van deze 9 stappen heb jij een website strategie die je kunt gebruiken om je team mee te krijgen en ook kunt gebruiken als briefing voor een webbureau.
Hulp nodig bij het creëren van een website strategie? Met onze Digital Roadmap Workshop maak je een praktisch plan van aanpak in 3 uur tijd.