9 voorwaarden waaraan een goede B2B website moet voldoen
Een goede B2B website runnen is lastig. Je moet aan zoveel aspecten voldoen wil je er meer omzet uithalen dan het je gekost heeft. In dit artikel neem ik je mee met de 9 belangrijkste voorwaarden waaraan je website moet voldoen volgens onze bewezen aanpak.
Een samenvatting van waaraan een goede website moet voldoen:
- Een duidelijk doel
- Een ideale klantprofiel
- Een heldere waardepropositie (die zelfs een kind van 6 begrijpt)
- Een selectie van kernonderwerpen rondom je expertise
- Een contentplan rondom belangrijkste zoekwoorden
- Een aanbod die aansluit de prangende problemen van de doelgroep
- Een bibliotheek aan waardevolle weggevers
- Een onderscheidende branding
- Een manier om de websiteactiviteiten te monitoren
1. Een duidelijk doel
Een website zonder doel is als een stuurloos schip. Je wilt een stip op de horizon hebben, zodat je weet waar je heen vaart.
Bij ons webdesignbureau beginnen we altijd met de vraag: wat wil je met je website bereiken? Dat zorgt er niet alleen voor dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen, maar ook dat we gericht beslissingen kunnen nemen die in het teken staan van dat doel.
Het beste is om het doel S.M.A.R.T. te formuleren:
Specifiek: Is je doel concreet en gedetailleerd zodat het eenduidig is?
Meetbaar: Wanneer is het doel bereikt?
Acceptabel: Staan jij en het team achter het doel?
Realistisch: Is het doel haalbaar?
Tijdgebonden: Wanneer moet het doel behaald zijn?
2. Een ideale klantprofiel
Een duidelijke doelgroep voor ogen hebben is misschien wel het belangrijkste aspect dat het verschil maakt tussen een aardige website en een goede website. Hoe beter jouw website je ideale klant aanspreekt, hoe beter deze zal overtuigen en tot meer leads zal leiden.
Je kunt simpelweg niet geweldig zijn voor iedereen. Wie dat probeert, blijft achter in middelmatigheid. En middelmatigheid heeft nog nooit een bezoeker overtuigd. Dus kies ervoor geweldig te zijn voor die ene ideale klant en focus daar al je aandacht op.
Er zijn verschillende methoden om een klantprofiel op te stellen. De belangrijkste vragen die wij beantwoord willen zien zijn:
- Met welke taken, problemen of uitdagingen is de klant bezig dat hij naar jouw oplossing zoekt?
- Welke pijnpunten of frustraties ervaart de klant met betrekking tot jouw dienst, product of vakgebied?
- Waar wordt de klant blij van?
3. Een heldere waardepropositie (die zelfs een kind van 6 begrijpt)
We zien te vaak op B2B websites headlines staan die nietszeggend zijn. Headlines als:
“Wij creëren waarde door ervaringen”
of:
“Met onze diensten bereik je nieuwe hoogtes”
Het probleem met de hedendaagse digitale wereld is dat we last hebben van een overvloed aan informatie. Onze spanningsboog is daardoor zeer kort geworden. Dat betekent dat we minder tijd nemen om iets te onderzoeken. Met andere woorden: het moet heel snel duidelijk zijn of een bedrijf mijn probleem kan oplossen, of anders ben ik weg.
En dat blijkt ook uit verschillende onderzoeken. Uit dit onderzoek blijkt dat een bezoeker 50 milliseconden (ja, dat is 0,05 seconden!) nodig heeft om te bepalen of ze op de juiste plek zijn.
Daarom is het belangrijk om in je headlines zo snel mogelijk concreet te worden. Het meest eenvoudige – maar doeltreffende – voorbeeld is dit:
Wij helpen [ideale klant] met [belangrijkste probleem] door middel van [jouw dienst of product]
Zo vermijd je vakjargon en abstracte woorden, zodat zelfs een kind van 6 begrijpt wat je doet.
4. Een selectie van kernonderwerpen rondom je expertise
Waar is jouw bedrijf goed in? Waar zijn jullie de expert in? Waar wil je bekend om staan?
Kies drie tot vijf kernonderwerpen rondom het aanbod van je bedrijf en ontwikkel hier je content omheen. Zorg dat je cases, artikelen, medewerkers en andere content verwijzen naar deze hoofdonderwerpen.
Dit wordt ook wel het hub-and-spoke model genoemd.
Beeld je een fietswiel in. Het centrum is de hub en de spaken zijn de spaken. De hub is het kernonderwerp waarom je bekend wil staan, zoals ‘webdesign’. De spaken zijn de verdiepende subonderwerpen, zoals ‘hoe zorg je voor een snellere website’. Deze subpagina’s verwijzen allemaal terug naar het kernonderwerp.
Het resultaat is dat zowel bezoekers als zoekmachines begrijpen in welke onderwerpen jij de expert bent.
5. Een contentplan rondom belangrijkste zoekwoorden
Een contentplan rondom de belangrijkste zoekwoorden staat in verlenging van het vorige punt rondom de kernonderwerpen. Je kunt de beste content rondom je kernonderwerpen schrijven, maar als er niemand is die het leest, dan heb je er niets aan. Daarom moet je content ook gevonden worden.
Een contentplan op basis van een zoekwoordenonderzoek is hierin belangrijk. Met het gebruik van SEO-software zoals SemRush (onze favoriet) of UberSuggest (gratis), kun je ontdekken welke zoekwoorden je centraal kunt stellen in je content, zodat je hierop rankt.
6. Een aanbod die aansluit de prangende problemen van de doelgroep
Je hebt je waardepropositie, een ideale klantprofiel, kernonderwerpen en een manier om bezoekers op je website te krijgen. Nu moet je ze nog zien te overtuigen van jouw diensten of producten.
De fout die vaak gemaakt wordt, is het aanbod formuleren vanuit de eigenschappen van de dienst of product. Dat is niet de reden waarom iemand iets afneemt.
Stel je een vader van een gezin voor die naar de bouwmarkt gaat omdat hij een boor nodig heeft. Het gezin heeft namelijk een familieportret laten maken en hij wil deze graag ophangen aan de muur boven de bank. Is de vader dan geïnteresseerd in de specificaties van de boor (de eigenschappen), of is hij geïnteresseerd in de beste manier om een schilderij op te hangen (de oplossing voor zijn probleem)?
7. Een bibliotheek aan waardevolle weggevers
Maar zo’n 3% van je websitebezoekers staat op het punt om direct een aanvraag te doen of over te gaan tot een koop. De andere 97% heeft meer tijd nodig. Zo blijkt uit een onderzoek van Cahners Business Information onder 40.000 respondenten dat 47% van de mensen een jaar of langer nodig heeft gehad om tot een koop over te gaan.
Laat je die dan stikken? Dat lijkt me niet.
Je wilt die 97% die nog in de onderzoeks- of oriënterende fase zit ook faciliteren. Een goede manier om dat te doen is met waardevolle weggevers. Door iets weg te geven van waarde leg je al de eerste binding met je potentiële klanten in ruil voor hun contactinformatie.
Daarna gebruik je de contactinformatie om een band op te bouwen met deze potentiële klanten. Dat doe je door waardevolle informatie te blijven weggeven in bijvoorbeeld een nieuwsbrief.
Uit onderzoek van Marketo blijkt dat bedrijven die leads nurturen (blijven voeden met waardevolle informatie) 50% meer sales leads genereren voor 33% lagere kosten. Doen dus!
8. Een onderscheidende branding
Dat geldt niet alleen voor je website, maar voor je gehele bedrijf. Herinner je punt 3 nog, waarin uit onderzoek blijkt dat iemand in 50 milliseconden bepaalt of hij op de juiste plek is? Een onderscheidende branding is hierin een belangrijk onderdeel.
Dat is niet alleen relevant voor de eerste kennismaking, maar ook voor daarna. Er wordt gezegd dat een potentiële klant zeven contactmomenten nodig heeft voordat hij tot actie overgaat. Het is dan dus belangrijk dat hij bij die zeven momenten jouw merk herkent. Je onderscheidende branding moet dus consistent worden doorgevoerd in al je advertenties, sociale profielen én je website.
9. Een manier om de websiteactiviteiten te monitoren
Heb je alle bovenstaande punten op orde, dan heb je alles in huis voor een goede website. Maar hoe weet je of het daadwerkelijk werkt? Juist ja, door het te monitoren.
Het is belangrijk om inzicht te krijgen in wat er gebeurt op je website, zodat je kunt bijsturen en optimaliseren.
Dit zijn de belangrijkste punten om te monitoren:
- Conversieratio van je belangrijkste call-to-actions
- Ranking van je belangrijkste keywords
- Pagina’s met de meeste verlatingen
- Pagina’s met de hoogste bounce rates
De belangrijkste gratis tools die je hiervoor kunt gebruiken zijn Piwik Pro voor de bezoekersanalyse en Google Search Console voor je zoekwoorden.
Aan de slag met je website
Heb jij alle bovenstaande punten verwerkt in je B2B website, of valt er nog het een en ander te verbeteren?
Het kan lastig zijn om objectief naar je eigen website te kijken. Je kunt immers niet het label vanuit de binnenkant van de fles lezen. Upside biedt een Website Audit aan waarin website-experts grondig jouw website analyseren en advies geven over hoe jij het het beste kunt verbeteren.